Integrated vision of the clinical and educational round at Ecuador university hospitals
Abstract
Introduction: The educational and assistance round in the educational-hospital institutions is complex and it is necessary to overcome different goals in the same activity.
Objective: To provide a design from current pedagogical conceptions of educational-medical rounds at Ecuadorian university hospitals.
Material and Methods: It carried out review of the related bibliography with the pedagogic processes of education in the work of medical formation. Were used the searchers PubMed, Cochrane Library and Google scholar to know, select, built, analyze and give a systematic view of the educational and assistance round in Ecuador, proposing structural and methodological bases, starting from the Cuban’s experience and the own Ecuadorian academic directives.
Development: Educational-medical rounds as educational method of labor to obtain excellence must be more inclusive not using only the clinical method, but also clinical and epidemiological method shall be included and where integrated management objectives must be joined, using pedagogical constructional methods, holistic health-disease environment through heuristic participation strategies.
Conclusion: The use of a proceeding model on a scientific basis properly structured and based on qualitative educational transformations that interrelate with medical caretaking and management issues where patients are evaluated integrally, provides a systemic approach process to this activity.
Keywords: Medical education, teaching methods, education on the job, Ecuador, medical round, doctor, educational, caretaking.
Downloads
References
Referencias bibliográficas.
1. Castejón Costa, J. Aprendizaje y rendimiento académico. Alicante: Editorial Club Universitario. 2014
2. Waldrop, M. Mitchell, Why we are teaching science wrong, and how to make it right. Nature Publishing Group. Nature 2015; 523 (7560): 272-274. DOI 10.1038/523272a.
3. Cruz Hernández, Jeddú, Hernández García, Pilar, Abraham Marcel, Enrique, Dueñas Gobel, Nancy and Salvato Dueñas, Alena. Importancia del Método Clínico. Revista Cubana de Salud Pública [online]. 2012; 38 (3): 422-437. [Accessed 16 February 2016]. Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662012000300009&lng=es
4. . Ilizástigui F, Rodríguez L. Método clínico. En: Nasiff A, Rodríguez HM, Moreno MA. Práctica Clínica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2010. p. 15-28.
5. Lindeque, Bennie G.P., Furness, Nicholas D., Bradford, Oliver J. and Paterson, Maurice P. Tablets in Trauma: Using Mobile Computing Platforms to Improve Patient Understanding and Experience. Orthopedics 2013; 36 ( 3): 205-208. DOI 10.3928/01477447-20130222-06. SLACK, Inc.
6. Sclafani, Joseph, Tirrell, Timothy F. and Franko, Orrin I. Mobile Tablet Use among Academic Physicians and Trainees. J Med Syst. 2013; 37 (1). DOI 10.1007/s10916-012-9903-6. Springer Science + Business Media
7. Estévez, E., Arreola, C. y Valdés, A. Enfoques de Enseñanza de Profesores Universitarios en México. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 2014; 22 (17).
http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n17.2014
8. Ruiz Ruiz, José María, Sáez López, José Manuel, Metodología Didáctica y Tecnología Educativa en el Desarrollo de las Competencias Cognitivas: Aplicación En Contextos Universitarios. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado [en linea] 2012, 16 (Septiembre-Diciembre) : [Fecha de consulta: 15 de febrero de 2016] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56725002019> ISSN 1138-414X
9. Rivero Lopez, Miguel Segundo; Perez Recio, Raquel; Gonzalez Garcia, Nery Y Diaz Hermoso, Liana. Elementos de una estrategia para el desarrollo de la Educación a Distancia en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Med Super [online]. 2014, vol.28, n.2 [citado 2016-02-15], pp. 292-300 . Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200010&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0864-2141..
10. Garriga Sarria, Eneida Petra. La educación a distancia: ¿un reto para los profesores de informática en salud en la universidad de ciencias médicas de la habana?. RCIM [online]. 2014, vol.6, n.2 [citado 2016-02-15], pp. 151-158. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592014000200004&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1684-1859.
11. Trujillo Zea, Andrés, Zuluaga De Cadena, Ángela, Ruiz Ibáñez, Carlos, Telemedicina: Introducción, aplicación y principios de desarrolloCES Medicina [en linea] 2007, 21 (Enero-Junio) : [Fecha de consulta: 15 de febrero de 2016] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=261120984009> ISSN 0120-8705
12. Allen, M., Sargeant, J., MacDougall, E. and O'Brien, B. Evaluation of videoconferenced grand rounds. Journal of Telemedicine and Telecare. 2002; 8(4): 210-216. DOI 10.1258/135763302320272176. SAGE Publications
13. Lichstein, P. R. Returning to the Bedside: Notes From a Clinical Educator. North Carolina Institute of Medicine. North Carolina Medical Journal. 2015; (3): 174-179. DOI 10.18043/ncm.76.3.174.
14. Maynard, Andrew D. Navigating the fourth industrial revolution. Nature Publishing Group. Nature Nanotech. 2015. 10 (12): 1005-1006. DOI 10.1038/nnano.2015.286.
15. Muck, Andrew, McNeil, Christopher, McHugh, Patrick, Bebarta, Vikhyat and Adams, and Bruce. Bedside rounds versus board rounds in an emergency department. The Clinical Teacher. 2015. Vol. 12, no. 2, p. 94-98. DOI 10.1111/tct.12271. Wiley-Blackwell
16. Apramian Tavis, Cristancho Sayra Watling, Chris Ott, Michael, Lingard Lorelei. Thresholds of Principle and Preference. Academic Medicine. 2015. Vol. 90, p. S70-S76. DOI 10.1097/acm.0000000000000909. Ovid Technologies (Wolters Kluwer Health)
17. Martínez Calvo, Silvia Y Ramis Andalia, Milagros. El método clínico, el método epidemiológico y la Epidemiología Clínica. Rev Cubana Salud Pública [online]. 2012, vol.38, n.4 [citado 2016-02-15], pp. 615-621 . Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662012000400012&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0864-3466.
18. Ministerio de salud Pública de la República de Argentina. Programa nacional de garantía de la atención médica. Buenos Aires; 2016. Disponible en: http://www.msal.gob.ar/pngcam/normas3.htm
19. Ministerio de Salud Pública del Ecuador. Protocolos Clínicos y Terapéuticos para la Atención de las Enfermedades Crónicas No Trasmisibles. IESS. Ecuador. 2011. Disponible en: https://www.iess.gob.ec/documents/10162/51880/Protocolos_ECNT_01_de_junio_2011_v.pdf. Revisado: 24 de enero del 2016.
20. Ministerio de Salud Pública de la República de Cuba. II manual de acreditación de instituciones hospitalarias. La Habana: MINSAP; 2002. Disponible en: http://files.sld.cu/sida/files/2012/01/manual-acredit-hospit.pdf. Visitada en : 24 de enero del 20161.
21. Ministerio de Salud Pública. Área de docencia. Instrucción V.A.D. 3/90.1990. La Habana: MINSAP.
22. Rodríguez López, Aquiles José; Valdés De La Rosa, Cecilia y Salellas Bringuez, Julieta. La adquisición de habilidades de razonamiento clínico en estudiantes de la carrera de Medicina. Rev Hum Med [online]. 2013, vol.13, n.1 [citado 2016-02-15], pp. 72-87 . Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000100006&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1727-8120.
23. Corona Martínez, Luís Y Fonseca Hernández, Mercedes. El razonamiento diagnóstico en el método clínico. La comparación y otros procesos mentales como herramientas del juicio clínico. Medisur [online]. 2012, vol.10, n.1 [citado 2016-02-15], pp. 39-46. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2012000100007&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1727-897X.
24. Domínguez, C. D. . Clinical introductory course in patient-centered method medical System of Integrated attention for Doctors of the Universidad Veracruzana/Curso introductorio al Método Clínico Centrado en el paciente a médicos del Sistema de Atención Integral a la Salud. International Journal of Integrated Care, 2015; 15(8). Disponible en: http://www.ijic.org/index.php/ijic/article/download/2408/3184
25. Tavakol, Mohsen and Sandars, John. Quantitative and qualitative methods in medical education research: AMEE Guide No 90: Part I. Medical Teacher. 2014. Vol. 36, no. 9, p. 746-756. DOI 10.3109/0142159x.2014.915298. Informa UK Limited
26. Guzmán, Fernando And Arias, Carlos Alberto. La historia clínica: elemento fundamental del acto médico. rev. colomb. cir. [online]. 2012, vol.27, n.1 [cited 2013-07-16], pp. 15-24 . Available from: . ISSN 2011-7582
27. Ceballos Barrera, Manuel Celestino et al. Pase de visita docente-asistencial hospitalario en las especialidades quirúrgicas. Rev Cub Med Mil [online]. 2014, vol.43, n.1 [citado 2016-02-15], pp. 72-82 . Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572014000100009&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0138-6557.
28. Valera Cárdenas A, García sarria N, Lemus Bocalandro O, Rodríguez Díaz S, Fernández Sacasas J, Gómez Castro S. Procederes terapéuticos con los estudiantes de medicina. Rev. Cubana. Enferm; 1985. Vol 1 no 3, p.188-93.Disponible en: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=118649&indexSearch=ID
29. UTMACH [página principal en internet]. Machala, El Oro, Ecuador: Universidad técnica de Machala: c2016.[actualizada 24 de enero del 2016]; consultado 24 de enero del 2016. Disponible en: https://www.utmachala.edu.ec/archivos/siutmach/documentos/reglamentos/REGIMEN%20ACADEMICO%202014.pdf
30. D'empaire, Gabriel. Health Care Quality and Ethical Principles. Acta bioeth. [online]. 2010, vol.16, n.2 [cited 2016-02-16], pp. 124-132 . Available from: <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2010000200004&lng=en&nrm=iso>. ISSN 1726-569X. http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2010000200004
31. Valiente-Sandó, Pedro, Correa-Martínez, Amaury Jesús, La Gestión de procesos en la evaluación institucional del Hospital Militar de Holguín, como sede universitaria Ciencias Holguín [en linea] 2012, XVIII (Enero-Marzo) : [Fecha de consulta: 15 de febrero de 2016] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181522730003> ISSN
32. Collins, A. and Halverson, R. The second educational revolution: rethinking education in the age of technology. Journal of Computer Assisted Learning. 2010. 26 (1): 18-27. DOI 10.1111/j.1365-2729.2009.00339.x. Wiley-Blackwell