Dentists´ perception of dental care of deaf patients. Havana, 2016

Authors

  • Yuneisy Santos Pérez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas "Victoria de Girón". La Habana, Cuba.
  • Aurora Novoa López Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas "Victoria de Girón". La Habana, Cuba.

Abstract

Introduction: Deafness is a neurosensorial disability which causes a public health problem that affects not only the individual who suffers from it, but also his social and family environment.

Objective: To identify the dentists´ perception of dental care they deliver to deaf patients.
Material and methods: A descriptive cross-sectional study was conducted, which comprised a sample of 42 dentists aged from 29 to 69 years, of both sexes, who work in the Dental Clinics of the Teaching Polyclinics located in Marianao Municipality, Havana, in June-July, 2016.  A survey was made. The variables studied were: age, sex, knowledge about the rules for communication with the deaf patient, knowledge of the possible causes of dissatisfaction of the deaf patients with dental care, recognition of the elements to consider during dental care of the deaf patient, and knowledge of the factors which are capable to generate negative stimuli during the dental care of the deaf patient.
Results: The highest predominance was observed in females (73.8%). The 66.7% of dentists do not know the rules for communication with deaf patients, and the 78.6% of them are unaware of the aspects to keep in mind during the care of the deaf patient.  The 100% of the surveyed dentists do not recognize neither the negative stimuli nor the possible causes that lead to dissatisfaction in this population.
Conclusions: Most of the surveyed dentists are female, they do not know neither the communication rules nor the aspects to keep in mind during the care of the deaf patient; whereas the totality of them are unaware of the factors that are capable to generate negative stimuli or the possible causes which lead to dissatisfaction in the attention to these patients.

Keywords: dental care, neurosensorial disability, deaf patient, dentist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuneisy Santos Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas "Victoria de Girón". La Habana, Cuba.

Doctora en Estomatología.

Aurora Novoa López, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas "Victoria de Girón". La Habana, Cuba.

Especialista Segundo Grado en Medicina Interna. Máster en Educación Médica Superior. Profesor e Investigador Auxiliar.

References

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS.

1. López M. El paciente especial discapacitado. Act Odontol Urug [Internet]. May 2010 [citado 28 Mar 2012]; 42(1):[aprox 2 p.]. Disponible: http://www.odon.edu.uy/catedras/odontope/teoricos/elpacientediscapacitado.pdf

2. Gispert E. Personas con necesidades especiales. Rev Cub Estomat [Internet]. Ene 2011 [citado 28 Mar 2012];48(1):[aprox 2 p.]. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034- 75072011000100001&lng=es.

3. García M. Reflexiones acerca de las características afectivo-emocionales de los discapacitados auditivos: Un enfoque Psicopedagógico. La Habana: Ed. Ligeras, Universidad de la Habana; 2012. p. 126-218

4. Nasiff A. Práctica clínica. La Habana: Ed. Ciencias Médicas; 2010.

5. Plaza A, Silvestre F. Odontología en pacientes especiales. An Univ de Valen [Internet]. May 2011 [citado 20 oct 2015]; 42(4):[aprox 2 p.]. Disponible: http://books.google.com.cu/books?id=cU3z1gGWl4oC&printsec=frontcover&h l=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

6. Salazar C, Padrón M, Salazar J. Actitud del odontólogo hacia los niños y adolescentes discapacitados. Act Odontol Venez [Internet]. Feb 2009 [citado 20 nov 2015];43(3): [aprox 3 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0001- 63652005000300005&lng=es.

7. Roméu A. El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua. La Habana: Ed. Pueblo y Educación; 2010. p. 12-28

8. Tan N, Rodríguez A. Correspondencia entre la formación académica del estomatólogo relacionado con pacientes especiales y la práctica estomatológica integral. Act Odont Venez [Internet]. Feb 2002 [citado 7 Abr 2013];38(3):[aprox 7 p.]. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034- 75072001000300006&script=sci_arttext

9. García K, Suárez D, de la Huerta K. Panorámica de la atención estomatológica a pacientes discapacitados o especiales. Rev Cien Méd. 2013; 19(2): 42-57.

10. López M. El paciente especial discapacitado. Act Odont Urug [Internet]. Oct 2013 [citado 28 Mar 2013];19(2):[aprox. 5 p.]. Disponible: http://www.odon.edu.uy/catedras/odontope/teoricos/elpacientediscapacitado.pdf

11. Gispert EA. Personas con necesidades especiales. Rev Cub Estom [Internet]. Jun 2011 [citado 20 Jun 2012];48(1):[aprox. 5 p.]. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034- 75072011000100001&lng=es

12. Morales Ch. Atención odontológica a pacientes especiales. Rev Cub Estom [Internet]. Abr 2012 [citado 8 Oct 2014];41(1):[aprox. 4 p.]. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072004000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Published

2017-09-20

How to Cite

1.
Santos Pérez Y, Novoa López A. Dentists´ perception of dental care of deaf patients. Havana, 2016. Rev haban cienc méd [Internet]. 2017 Sep. 20 [cited 2025 Jun. 22];16(5):720-34. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1674

Issue

Section

Clinical and pathological sciences