Socio-pedagogical model in Higher Technician´s Nursing Training for prevention work

Authors

  • Rosangela Caicedo Quiroa Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Guayaquil, Ecuador.
  • Julia Esther Céspedes Acuña Universidad de Oriente. Facultad de Ciencias Sociales. Santiago de Cuba.
  • Rosa Ana Jaime Ojea Universidad de Oriente. Facultad de Ciencias Sociales. Santiago de Cuba.

Abstract

Introduction: The technician´s awareness of its social and community practice that contributes to a higher quality and affectionate attention to society is established in the profile of the Higher Technician´s Nursing Training.
Objective: To propose a socio-pedagogical model in the Higher Technician´s Nursing Training for prevention work. 

Material and methods:  A model proposal was made after a review of articles published in the database, and normative documents in the Ecuadorian context. Theoretical methods were applied for the comprehension, and explanation in the training of the Higher Technician in Nursing.  

Development: A model is proposed, which socio-pedagogical intent is posed from the community perspective starting from a pedagogical direction, an epistemological approach, and logical systematization criteria of theory and practice, also considering the characteristics inherent to the sense of professional formation of the higher technician in nursing in the Bolivarian Technological Institute of Technology.  Conclusions: Community and school context, and community preventive service, built from a functional-structural systemic method with a qualitative approach were recognized as modeling subsystems. The model is a theoretical result of a project on doctoral programs in Pedagogical Sciences from the Cuba-Equator Agreement. 

Keywords: socio-pedagogical model, prevention, systematization, community, school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosangela Caicedo Quiroa, Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología, Guayaquil, Ecuador.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Médico General. Profesor Titular.

Julia Esther Céspedes Acuña, Universidad de Oriente. Facultad de Ciencias Sociales. Santiago de Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Marxismo-Leninismo. Profesora Titular.

Rosa Ana Jaime Ojea, Universidad de Oriente. Facultad de Ciencias Sociales. Santiago de Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Pedagogía y Psicología. Profesora Titular.

References

Real Academia de la Lengua (DRAE) Edición actual —la 22. ª, publicada en 2001.

Modelo educativo del Instituto Tecnológico Bolivariano. Guayaquil, mayo 27 del 2011.

Caicedo Quiroz, Rosangela. La formación del Técnico Superior en Enfermería para el desarrollo de la prevención de enfermedades desde el vínculo con la comunidad. Tesis doctoral. Universidad de oriente. Santiago de Cuba. 2016

Lenin Las tres fuentes y las tres partes integrales del marxismo. Obras escogidas de Marx y Engels. Tomo único. Editorial progreso Moscú. 1974

Fierro, Alfredo (2009) El buen vivir: su examen filosófico Capítulo en: C. Vázquez y G. Hervás (coords) La ciencia del bienestar, Madrid, Alianza, 2009 Citado junio 2015) Disponoble en http://filosofiadelbuenvivir.com/buen-vivir

Blanco, E. Introducción a la Sociología de la Educación Editorial Pueblo y Educación. 2001. La Habana: Cuba

Ley orgánica de educación superior (LOES), Órgano del Gobierno del Ecuador. Administración del Sr. Ec. Rafael Correa Delgado. Presidente Constitucional de la República. Año II. Quito, Martes 12 de octubre del 2010. Nro. 298.

República de Ecuador. Plan Nacional de Desarrollo. Plan Nacional para El Buen Vivir 2009-2013: Construyendo un estado plurinacional e intercultural. Quito: SENPLADES;[citado 8 Oct 2013]. Disponible en: http://www.planificacion. gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/ 07/Plan_NacionalparaelBuenVivir_%28version_resumida_en_espanol%29.pdf

Vigostky, L S (1979) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona España. Editorial crítica.

Leontiev, V. Actividad, conciencia, personalidad. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba 1975

Ussher, Margarita M. El Objeto de la Psicología Comunitaria desde el paradigma constructivista. Psicología para América. Revista Electrónica Internacional de la Unión Latinoamericana Latina 200. (Citado julio 2015) Disponible en http://www.psicolatina.org/Cinco/comunitaria.htm

Addine Fernández, F. y otros. Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba. 2003

Alfaro Inzunza, Jaime Psicología comunitario y político social en chile Universidad de la Frontera, Temuco, Chile 2009. (Citado junio 2015) Disponible en http://www.scielo.br/pdf/psoc/v21n2/v21n2a1

Published

2017-11-28

How to Cite

1.
Caicedo Quiroa R, Céspedes Acuña JE, Jaime Ojea RA. Socio-pedagogical model in Higher Technician´s Nursing Training for prevention work. Rev haban cienc méd [Internet]. 2017 Nov. 28 [cited 2025 Aug. 6];16(6):997-1008. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1750

Issue

Section

Educational Sciences