Proposal of specific professional competences in the formation of specialists in General Comprehensive Medicine

Authors

  • Rosalina Ramos Hernández Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas "Enrique Cabrera"
  • Alejandro Antuan Díaz Díaz Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Departamento de Calidad
  • Norberto Valcárcel Izquierdo Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Abstract

Introduction: Competence formation in postgraduate education, from a worldwide connotation, is related to the quality of the health care professional skills. It is very important to define the specific professional competences the general comprehensive doctors need to develop in their formation because of these doctors´ relation to the quality of their professional performance, and the medical care given to the population.
Objective: To propose specific professional competences in the formation of specialists in General Comprehensive Medicine, which contribute to the improvement of their professional performance.
Results:The work of several authors on this topic was systematized through a historical-logical study, and a document analysis; a proposal of specific professional competences to develop in the formation of specialists in General Comprehensive Medicine was made.  These competences were identified as communicative, clinical, epidemiological, health education, teaching, investigative, and managerial, which can make possible an improvement in the human and professional performance of these specialists.
Conclusions: The results of this research give a possible solution to the problems that arise within the formation process of some specialties, particularly, the General Comprehensive Medicine, and refers to its impact on the professional performance of the individuals that study it, when going in depth into the formation process of specific professional competences of Cuban doctors. 

Keywords: competence formation, specific professional competences, formation of human resources, professional performance, professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosalina Ramos Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas "Enrique Cabrera"

Especialista Primer Grado en Medicina General Integral. Profesora Asistente.

Alejandro Antuan Díaz Díaz, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Departamento de Calidad

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista Segundo Grado en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar.

Norberto Valcárcel Izquierdo, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

1. Tejeda, Díaz Rafael y Sánchez del Toro, Pedro R. (2010). La formación basada en competencias en los contextos universitarios. Libro electrónico: Centro de Estudios sobre Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Holguín. “Oscar Lucero Moya”. Pág. 4 ISBN: 978-959-16-0961-8 300 378. Cuba.

2. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 132/2004. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba.

3. Díaz Díaz, Alejandro A, “Modelo de Evaluación de los procesos formativos de los residentes en Medicina General Integral”. Tesis doctoral. UCM. La Habana. 2012: Pág. 18.

4. Ministerio de Salud Púbica. Plan de Estudios de la Residencia de MGI. 4ta. versión. La Habana: MINSAP; 2004.

5. Alemañy Pérez, Eduardo J. Tesis doctoral. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. 2008.

6. Salas Perea, R.S. Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba .Revista Cubana de Educación Médica Superior. 2012; 26 (2):163-165. Editorial

7. Cuesta Mejías Leonardo A, Presno Labrador Clarivel. La Medicina General Integral una especialidad clínica con un verdadero enfoque biopsicosocial de la salud de la población. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2013 Dic; 29(4): 379-386. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252013000400011&lng=es.

8. Salas Perea, R.S.; Díaz Hernández, L.; Pérez Hoz, G Las competencias y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud. Revista Educación Médica Superior. 2012; 26(4):604-617

9. Alpízar Caballero, L.B. Tesis doctoral. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. 2007.

10. Añorga, J; Valcárcel, N; Pérez García AM. Modelo de las competencias en profesionales en ejercicio La Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2012.

11. Añorga, J y Valcárcel, N. La relación entre las competencias, la profesionalización y el desempeño. Revista IPLAC. Nº 45. La Habana, Cuba. 2012: p 34

Published

2017-11-09

How to Cite

1.
Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N. Proposal of specific professional competences in the formation of specialists in General Comprehensive Medicine. Rev haban cienc méd [Internet]. 2017 Nov. 9 [cited 2025 Oct. 11];16(6):973-84. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1975

Issue

Section

Educational Sciences