Characterization of the families that abandon the early stimulation treatment. “Senén Casas Regueiro” Center
Abstract
Introduction: It is unknown why families and consequently, the infant interrupt or abandon the treatment established by the Early Care Program for neurodevelopmental disorders.
Objective: To describe the characteristics of families that abandon the early stimulation treatment at the “Senén Casas Regueiro” Center of Comprehensive Pediatric Rehabilitation.
Material and Methods: A descriptive, cross-sectional study was conducted in families of infants with neurodevelopmental disorders from 0 to 12 years old in Old Havana, during the period 2014-2015. Demographic, social, and economic variables were considered. Absolute and relative frequencies, the mean, the standard deviation, and the chi-squared tests were used in the analysis.
Results: The prevalence of abandonment of treatment was 88.0%. The percentages of greatest interruption occurred in mothers or guardians aged 15-18 years (47.20%; x2= 10.47; p = 0.0001), and in children of divorced parents (52.00%). The level of education that contributed in the highest percentage to the problem was primary schooling (52.00%; x2 = 20, 69; p = 0.0000) in families with the largest number of children; families with 3-4 children (86.40%; X2 = 29.90; p = 0.00000), who lived in homes in poor conditions (48.00%; x2 = 9.45; p = 0.00021). Longer treatments expressed a greater percentage of abandonment (60.00 %; x2 = 3.75; p = 0.053519). Both the families that abandoned the treatment and those that did not do it, showed high percentages of good satisfaction with the program (95.20% and 94.12%, respectively).
Conclusions: Abandonment of treatment predominated in mothers whose age groups ranged between 15-18 years; divorced; in children with more prolonged treatments; highlighting the mothers with primary schooling and poor housing conditions. Likewise, families with a greater number of children and a smaller number of people with monetary remuneration interrupted the treatment.
Keywords: early care, neurodevelopmental delay, family, abandonment of treatment, demographic factors, socio-economic factors.
Downloads
References
1. Martínez M, Martínez S. "Desarrollo y plasticidad del cerebro." XIX Congreso sobre Trastornos del Neurodesarrollo. Revista Neurología. [online]. 2016 [Consultado 25 Sep 2017]; 62(1):3-8. Disponible en: http://viajeselcorteinglesvalencia.symposium.events/_files/_event/_7507/_editorFiles/file/pon/MARTINEZ,%20SALVADOR.pdf
2. Medina Alva MP, Caro Kahn I, Muñoz Huerta P, Leyva Sánchez J, Moreno Calixto J, Vega Sánchez SM. Neurodesarrollo infantil: características normales y signos de alarma en el niño menor de cinco años. Rev. perú. med. exp. salud pública [Internet]. 2015 Jul [citado 2018 Abr 18]; 32( 3 ): 565-573. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342015000300022&lng=es.
3. Meza J P. "Atención temprana en niños con trastornos del neurodesarrollo." Propósitos y representaciones. [Internet]. 2017 [Consultado 5 oct 2017]; 5(1):403-422. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5904764.pdf
4. Barreras Aguilar J, Guerra Labrada A. Programa de intervención temprana para la prevención de la minusvalía neurológica en niños de alto riesgo de la provincia Camagüey. Archivo Médico de Camagüey [Internet]. 2015 [citado 2018 Abr 18];6(3):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/3464
5. Sibaja Molina J, Sánchez Pacheco T, Rojas Carvajal M, Fornaguera Trías J. De la Neuroplasticidad a las propuestas aplicadas: estimulación temprana y su implementación en Costa Rica. Revista Costarricense de Psicología. [Internet]. Dic. 2016 [citado 2018 Abr 18]; 35 (2):159-177. Disponible en: http://www.rcps-cr.org/openjournal/index.php/RCPs/article/view/86.
6. Moreno Mora Roberto. Eficacia de un programa comunitario de atención temprana del neurodesarrollo en el municipio Habana Vieja. 1998-2008. Doctor en Ciencias Médicas, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. [Consultado 15 Nov 2018]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/519/1/Moreno Mora.pdf
7. Juárez Rodríguez JJ, Padilla Angulo GJ. "Efectividad de medios de difusión para incentivar la asistencia de madres a un programa de estimulación temprana." [Internet]. 2017 [citado 2018 Abr 18]. Tesis para optar el título profesional de: Licenciatura en Enfermería. Disponible en: http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/8679
8. Martínez Moreno A, Calet N. Intervención en Atención Temprana: enfoque Desde el Ámbito Familiar. Escritos de Psicología [Internet]. 2015 Ago [citado 2018 Abr 19]; 8(2):33-42. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092015000200006&lng=es. http://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2015.1905.
9. ECURED. Centro de Rehabilitación Integral Pediátrico Senén Casas Regueiro. [INTERNET]. Cuba, 2008 [Consultado 12 May 2015 ] Disponible en: http://www.ecured.cu/Centro_de_Rehabilitaci%C3%B3n_Integral_Pedi%C3%A1trico_Sen%C3%A9n_Casas_Regueiro
10. Téllez Veranes O. Caracterización de la orientación familiar en la Educación Especial, una mirada desde su historia en Cuba. Maestro y Sociedad. [Internet] 2018 [citado 16 abr 2018]; 15(2): 226-236 Disponible en: https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/3528/3118
11. Moriyama IM. Indicador of social change. Problems in the measurents of helth status. New York: Rusell Sage Foundation;1968
12. Poza M F. "Desde la familia, la discapacidad se mira con otros ojos." Educación y Futuro Digital. [Internet] 2014 [citado 10 abr 2017];(9):60-73. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4998806.pdf
13. William RM. Metanoia en Atención Temprana: Transformación a un Enfoque Centrado en la Familia. Revista latinoamericana de educación inclusiva. [Internet] 2016 [citado 15 agt 2017]; 10(1):133-153. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100008
14. García Sánchez FA, Escorcia CT, Sánchez López MC, Orcajada N, Hernández Pérez E. "Atención temprana centrada en la familia." Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. [Internet] 2014 [citado 15 jun 2017]; 45(3):6-27. Disponible en: www.desenvolupa.net/content/download/4934/43042/file/atencion_temprana_centrada_familia_v0.pdf
15. Cunha de Araújo CA, Paz-Lourido B, Verger Gelabert S. "Tipos de apoyo a las familias con hijos con discapacidad y su influencia en la calidad de vida familiar." Ciência & Saúde Coletiva. [Internet] 2016 [citado 25 Sep 2016];21(10):3121-3130. Disponible en:
https://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232016001003121
16. Capó J M A. Efectividad de programas educativo-terapéuticos en Fisioterapia. Rev. Soc. Esp. Dolor [Internet]. 2016 Jun [citado 2018 Abr 20]; 23(3):154-158. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462016000300006&lng=es.
17. Grenier M E. La estimulación temprana: un reto del siglo XXI. [Homeopage en Internet] País 2007 [citado el 22 de dic 20] [aprox 10p.].Disponible en: http://www.oei.es/inicial/articulos/estimulacion_temprana_reto_siglo_xxi.pdf
18. Castellanos Garrido A L, Alfonso Mora M L, Sánchez Vera M A, Bejarano Marín X. Factores sociodemográficos asociados al desarrollo motor en niños de un plan madre canguro. Rev.Fac.Med. [Internet]. 2016 Dec [cited 2017 Apr 11]; 64(4):659-663. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112016000400659&lng=en.
http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v64n4.52294.
19. Canetti A, Schwartzmann L, De Martino M, Bagnato M J, Roba Ó; Girona A, et al. "Pobreza infantil: conceptos e indicadores” Revista Digital Universitaria. México [Internet] 2009 [citado 28 Jun 2015]. [aprox. 9 p.] [Internet] 2012 [Consultado 25 Sep 2015] 13;(5): [aprox 17p.].Disponible en: www.revista.unam.mx/vol.13/num5/art48/index.html
20. Montané Caballero S, Díaz Hernández Z, Labrador Díaz M, Pérez Pacheco K M, Vázquez Vázquez A. El diagnóstico sobre la inserción social a la comunidad de familias de niños con necesidades educativas especiales. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Abr [citado 2018 Mar 23]; 19(2):342-355. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000200017&lng=es.
21. Redruello R A, de Andrés Viloria C. La organización de la atención temprana en la educación infantil. Tendencias Pedagógicas. País [Internet] 2015 [consultado 25- Feb- 2017];(9):217-246. Disponible en: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1848/1957
22. Garmendia LM. Dávila Balsera N, Dávila Balsera P. "La representación de la infancia en América Latina y el Comité de los Derechos del Niño (1990-2013)." Tempo e Argumento. [Internet] 2015 [consultado 20 mar 2017]; 7(14):48-84. Disponible en: http://200.19.105.203/index.php/tempo/article/view/2175180307142015048/4251
23. Sánchez C. La maestría en Rehabilitación Neurológica, proyecto interinstitucional de formación interdisciplinaria en la prevención de alteraciones en el neurodesarrollo. Investigación y Práctica en Psicología del Desarrollo.[internet] 2016 [citado 18-4-2016];1(1):357-364.
24. Jasso Gutiérrez L, López Ortega M. El impacto de los Determinantes Sociales de la Salud en los niños. Bol. Med. Hosp. Infant. Mex. [revista en la Internet]. 2014 Abr [citado 2018 Abr 20]; 71( 2 ): 117-125. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-11462014000200009&lng=es.