Analysis of the Syllabus of Semiology and Clinical Propedeutics. Steps-structured methodology
Keywords:
Educación médica, programa de estudio, crítica, curriculum, perfil de egresados, semiología médica, propedéutica clínica.Abstract
Introduction: The designs established in the different syllabuses should be in complete agreement with the demands of society. Therefore, an analysis should be carried out in order to improve them permanently.
Objective: To determine the scope and limitations of the syllabus of the subject Semiology and Clinical Propedeutics.
Material and Methods: A qualitative study from a pedagogical perspective was conducted from April 1st to June 31st, 2017, which assumes the materialistic dialectic method with an approach on the system as the main action of the research process in order to carry out a critical syllabus analysis. The methodology used for this consists of five main steps which include, among other elements, the appropriateness and the review of the components of the teaching-learning process.
Results and discussion: A critical syllabus analysis was carried out, and aspects for the improvement and a didactic unit of contradiction related to the clinical discussion in the medical students were identified at recognizing a disagreement between the subject contents and the ideal way to teach them, thus considering it a methodological problem.
Conclusions: The curriculum satisfies the integrative idea of Commander Fidel in relation to the teaching-learning process for the formation of doctors in Cuba at advising a comprehensive formation, implementing the in-service training, and increasing the students´ leading role that guarantees a human, scientific, and technical quality, directed to give a better care to the people. The use of this methodology can be generalized.
Keywords: Medical education, syllabus, critics, profile of graduates, Semiology, Clinical Propedeutics.Downloads
References
1. Velasco MN. La educación médica continúa como herramienta constante de aprendizaje. Rev. Chilena de Cirugía. 2013; 65(2):187- 91.
2. García Milián AJ, Alonso Carbonell L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM, Calvo Barbado DM. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 16/09/ 2017];29(2): aprox. 4 p. Disponible en:
http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/382
3. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Síntesis del Plan de Estudio de la Carrera de Medicina La Habana: UCM-H [Internet]. 2017 Sep [citado 16/09/ 201]; c1999-2017: aprox. 5 p. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/sintesis-del-plan-de-estudio-de-la-carrera-de-medicina/
4. Llanio R. Propedéutica Clínica y Semiología Médica. t. I. La Habana: EDUMED; 2007
5. Serra Valdés MA, Viera García M. Consideraciones sobre la enseñanza de la Semiología, la Propedéutica y el proceso diagnóstico en la práctica clínica. Educ Med Super [Internet]. 2014 Mar [citado 16/019/2017]; 28(1):aprox. 4 p. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100017&lng=es.
6. Alonso González M, Ruiz Hernández I, Ricardo Alonso O. Habilidades comunicativas para la relación médico-paciente en estudiantes de Medicina desde la percepción de profesores. Educ Med Super [Internet]. 2012 Mar [citado 16/09/2017]; 26(1):aprox.4 p . Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/8
7. Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M. El razonamiento diagnóstico en el método clínico. La comparación y otros procesos mentales como herramientas del juicio clínico. MEDISUR [Internet]. 2012 [citado 17/09/2017]; 10(1): aprox. 5 p. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medirur/issue/view/58
8. Herrera Galiano A, Serra Valdés MA. El proceso diagnóstico y su enseñanza en la medicina. Rev Haban Cienc Méd. [Internet]. [citado 18/09/2017] 2011; 10(1):34-42.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2011000100017
9. Vicente Odio EF. Enfoque pedagógico del error médico Educa Med Super [Internet]. 2014 [citado 16/09/2017]; 28(4):aprox. 4 p. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/269
10. Pernas Gómez M, Garí Calzada M, Arencibia Flores LG, Rivera Michelena N, Nogueira Sotolongo M. Consideraciones sobre las Ciencias Básicas Biomédicas y el aprendizaje de la clínica en el perfeccionamiento curricular de la carrera de Medicina en Cuba. Educa Med Super [Internet]. 2012[citado 16/09/2017]; 26(2): aprox. 4 p. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/33
11. Fingermann H. Benjamín Bloom y su taxonomía. Educación. [Internet]. 201[citado 18/09/2017]; aprox. 5 p. Disponible en: https://educacion.laguia2000.com/estrategias-didacticas/benjamin-bloom-y-su-taxonomia
12. Miralles Aguilera EA, Taureaux Díaz N, Fernández Sacasas JA, Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM. Cronología de los mapas curriculares en la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2015[citado 18/09/2017]; 29(1):aprox. 5 p. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/443
13. Blanco Aspiazu MA, Díaz Novás J, Taureaux Díaz N, Gálvez Gómez L, Vicedo Tomey AG, Miralles Aguilera E. Desarrollo de un instrumento evaluativo del aprovechamiento docente en estudiantes del quinto semestre académico de la carrera de Medicina. Rev Haban Cienc Méd. [Internet]. 2014 [citado 18/09/2017];13(2):302-324. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-519X2014000200015