Methodological Training in the organization of workshops for Bachelors of Health Technology
Keywords:
Clase-taller, diagnóstico, evaluación, enseñanza-aprendizaje.Abstract
Introduction: The main purpose of the workshop is to train a professional to solve the problems and situations of the profile of the specialist; therefore, the teacher should have an adequeate knowledge about its didactics and methodological structure in order to guide the teaching-learning process correctly.
Objective: To evaluate the training in the organization of workshops for Bachelors of Health Technology.
Material and Methods: An exploratory study was conducted at the Faculty of Nursing and Health Technology of the University of Medical Sciences of Villa Clara during the first semester of 2018. The sample consisted of 17 lecturers and the variables of the study were: level of identification of the elements that form the basis of the workshop, level of knowledge about the steps of its methodological structure, and identification of aspects and assessment for its development. The following methods were used: theoretical methods such as analysis/synthesis and induction/deduction; empirical ones: documentary analysis, questionnaire and observation guide; and statistical methods: analysis for absolute and relative frequencies.
Results: Some difficulties were found in the identification of the elements that characterize the workshop and the aspects to consider for its development, as well as the level of knowledge about the steps that should be taken into account in its methodological structure.
Conclusions: There is an insufficient training of teachers about the adequate methodology for the development of a workshop in the specific area of Health Technology
Keywords: Workshop, diagnosis, evaluation, teaching-learning process.
Downloads
References
1. Hernández-Infante RC, Infante-Miranda ME. La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educ. Educ. [Internet]. Ene-Abr 2017 [Citado 8/10/2018]; 20(1):27-40. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/834/83449754002.pdf
2. Guillén Estévez AL, Ramírez Mesa C, Castillo Albalat N. Potencialidades en la asociación de contenidos de la asignatura física con los fenómenos biomédicos. Rev cuban. tecn. salud. [Internet]. 2017 [Citado 20/06/ 2018]; 8(4):3-11.Disponible en: www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=79323
3. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de trabajo docente metodológico. Resolución No. 210/2007. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 040 Extraordinaria de 8 de agosto de 2007.
4. Puga García A, Madiedo Albolatrach M. Consideraciones sobre la clase-taller en la formación del profesional en Ciencias Médicas. Educ med super [Internet]. 2007 [Citado 3/(07/2018]; 21(3): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000300006
5. Ander-Egg E. El taller una alternativa para la renovación pedagógica. 5ta Edición [Internet]. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de La Plata; 2005 [Citado 3/08/2018]; 2-64. Disponible en: https://es.scribd.com/doc/289173476/Ander-Egg-Ezequiel-El-Taller-Una-Alternativa-para-la-Renovacion-Pedagogica
6. Calzado Lahera D. Un modelo de formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial del profesor [tesis Doctoral]. La Habana: Facultad de Ciencias de la Educación Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2004.
7. Uriarte Mora F. Seminario de Pedagogía universitaria. Perú: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2014.
8. Sánchez Miralrío AI, Esparragoza Bermejo NS, Mendoza Cardozo MT. La utilidad del diagnóstico en la formación docente y el impacto en la educación primaria. RIDE [Internet]. 2014 [Citado 18/06/2018] ;(12): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://ride.org.mx/1-11/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/759
9. Blanco Aspiazu O, Díaz Hernández L, Hernández Lazo R. La interdisciplinariedad, una experiencia desde la disciplina Informática Médica con enfoque filosófico. Rev haban cienc méd [Internet]. 2014 [Citado 20/06/2018];13(2):326-336. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v13n2/rhcm16214.pdf
10. Gómez Zayas O, Segredo Pérez AM, Hernández García L, Lozada Chinea M. Preparación de los profesores que imparten la práctica docente en la asignatura Clínica IV. Educ Med Super [Internet]. 2013 [Citado 23/06/2018]; 27(1): [aprox. 7 p.].Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/117/72.
11. Puga García A, Madiedo Albolatrah M, Ramos Palmero RM, Puga Madiedo RM. Organización metodológica y didáctica de la clase en la asignatura Metabolismo- Nutrición. Gac Méd Espirit [Internet]. 2015[Citado 20/06/2018]; 20(1): 39-51. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212018000100007
12. Sharma N, Lau CS, Doherty I, Harbutt D. How we flipped the medical classroom. Med Teach [Internet]. 2015 [Cited 2/12/2018]; 37(4):327-30. Available from: http://dx.doi.org/10.3109/0142159X.2014.923821
13. Cañizares Luna O, Zaraza Muñoz N, Morales Molina X. Didáctica de las Ciencias Básicas Biomédicas. Un enfoque diferente. [Internet]. La Habana: Ciencias Médicas; 2018 [Citado 18/06/2018]; 1-135. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/didactica_ciencias_basicas/didactica_de_las_ciencias_basicas_biomedicas.pdf
14. Cunill López ME, García Capote J, Oramas González R. Aspectos éticos de la evaluación del aprendizaje en las Ciencias Médicas. Rev haban cienc méd [Internet]. 2016 [Citado 17/07/2018]; 15(6): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2016000600015
15. Guerrero Aragón Y, Atalis Santa Cruz A, González Fernández Z. El protagonismo estudiantil para la educación en valores. Un estudio de caso. Pedag Soc [Internet]. 2018 [Citado 19/07/2018]; 21(52): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/613
16. García-Rangel EG, García Rangel AK, Reyes Angulo JA. Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai [Internet]. 2014 Jul-Dic [Citado 1/08/2018]; 10(5): [aprox. 13 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/html/461/46132134019/