M-learning as a working tool in the teaching of English at the Medical University
Abstract
Introduction: A communicative-interactive process with a humanistic vision is indispensable in the teaching-learning process of the English language, and should be carried out in favourable classroom conditions in which the students enjoy, reflect, take a risk, and accept responsibility for the solution of tasks that satisfy their needs.
Objective: To reflect upon the use of m-learning as a working tool in the teaching of English at the Medical University.
Material and Methods: Theoretical methods of analysis and synthesis of literature and documentary reviews allowed us to gather information about the topic.
Development: M-learning is the teaching-learning process methodology which facilitates the construction of knowledge, the solution of problems, and the development of different skills in an autonomous way through the use of small electronic devices such as mobiles, tablets, PocketPC, among others.
Conclusions: A reflection is made on the use of m-learning as a working tool in the teaching of English at the Medical University as well as its benefits and potentialities not only as a way of communication, but also as a teaching aid which contributes to the development of the teaching-learning process. However, there are difficulties that can affect its effectiveness and use.
Keywords: m-learning, teaching aid, English teaching, technology, educative activities, communicative competence.Downloads
References
1. Eysenbach G. What is e-health? J Med Internet Res, 2001; 3(2): e20.
2. Sánchez Tarragó N. Certezas y Encrucijadas del uso de Internet en la Salud Pública. Rev Cubana Salud Pública 2012; 38 (supl): 45-50.
3. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior Resolución 2/ 2018. La Habana: MES; 2018. Capítulo I, Artículo 4, p. 648. Capitulo III, Artículo 154 p. 692
4. Texidor Pellón R, Reyes Miranda D, Cisnero Reyna CH. El curso de postgrado Inglés Técnico para profesionales de la salud. V Jornada Científica de Educación Médica. [Internet]. 2017 [citado 31/07/2018]. Disponible en: http://edumed2017.sld.cu/index.php/edumed/2017/paper/view/232
5. Moreno Rivera Y. Metodología para el uso de los Tablazos como materiales didácticos audiovisuales en la clase práctica de la asignatura Inglés I en la Universidad de Ciencias Informáticas. [Tesis de Maestría]. Universidad de La Habana: Cuba; 2014. p 8
6. Avello Martínez R, López Fernández R, Álvarez Acosta H, Vázquez Cedeño S, Gómez Reyes AE, Alpízar Fernández R. Experiencia cubana sobre la formación del docente latinoamericano en tecnologías para la educación. Rev Educ Med Super; 2014, 28(3) 587-591
7. Vázquez Vargas N, Gómez Carrazana Y. La enseñanza del inglés con fines específicos durante la formación permanente de los profesores de matemática y ciencias. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet]. 2015 [citado 31/07/2018]. Disponible en: http://atlante.eumed.net/ensenanza-ingles/
8. Texidor Pellón R, Reyes Miranda D, Cisnero Reyna CH. Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de inglés en Ciencias Médicas. Rev Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 31/07/2018]; 31(2) 1-8
Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1012/510
9. Centro Virtual Cervantes. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Instituto Cervantes, [Internet]. 1997-2018 [citado 31/07/2018]. Disponible en: Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/
10. Wikipedia. Aprendizaje electrónico móvil. [Internet]. s.f [citado 31/07/2018]. Disponible en: https://es.wikipedia.org/wiki/Aprendizaje_electr%C3%B3nico_m%C3%B3vil.
11. Unesco. Directrices para las políticas de aprendizaje móvil. [Internet]. París 2013 [citado 31/07/2018]. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf
12. Bombona J, Pascual-Sevillana A, González-Videgaray MC. M-learning and Augmented Reality: A Review of the Scientific Literature on the WoS Repository. Comunicar. 2017; 25(52): 63-72.
13. Lara Padilla T. M learning. Cuando el Caballo de Troya entró en el aula. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología; 2013.p. 263.
14. Fundación Universia. Los 8 principios del aprendizaje móvil. [Internet]. 2015 [citado 31/07/2018]. España. Disponible en: http://noticias.universia.es/educacion/noticia/2015/10/23/1132724/8-principios-aprendizaje-movil.html
15. Vidal Ledo MJ, Gavilondo Mariño X, Rodríguez Díaz A, Cuéllar Rojas A. Aprendizaje móvil. Rev Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 31/07/2018]; 29(3): 669-679. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000300024
16. Vargas Mendoza L., Gómez Zermeño MG., Gómez Zermeño RL. Desarrollo de habilidades cognitivas y tecnológicas con aprendizaje móvil. Rev Inves Edu Escu Grad Educ. [Internet]. 2013 [citado 31/07/2018]; 3(6):2-10. Disponible en: Revista+de+Investigaci%C3%B3n+Educativa+de+la+Escuela+de+Graduados+en+Educaci%C3%B3n%2C+&btnG
17. Villalonga Gómez C, Marta-Lazo C. Modelo de integración Educomunicativa de APPS Móviles para la enseñanza y aprendizaje. Píxel-Bit. Rev Med Educ. [Internet]. 2015 [citado 31/07/2018]; 46:137-153. Disponible en: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.09