Course of Intercultural Communicative Competence through English in Postgraduate Medical Education

Authors

Keywords:

Culture, intercultural communicative competence, postgraduate Medical Education.

Abstract

Introduction: The design of a course for the development of intercultural communicative competence (ICC) through English in Postgraduate Medical Education is presented.

Objective: To assess the design of the course taking into account the principles of the historical, cultural and communicative approaches on which it is based.

Material and Methods: The population and sample varies according to the objectives and methods used.  Key informants were consulted (one specialist and one postgraduate director, postgraduate teachers and health professionals who have fulfilled missions in English-speaking countries). Empirical inquiries were made through in-depth interviews, surveys, performance observation and documentary reviews. For the interpretation of results, analysis and synthesis, induction and deduction were used.

Results: The relevance of the selected aspects as the theoretical foundation of the course, objectives, contents and methodology, particularly the teaching tasks that stimulate the significant learning of the participants are shown. ICC development indicators that were essential for content determination are provided.

Conclusions: The course design related to Intercultural Communicative Competence through English in Postgraduate Medical Education reveals a logical relationship between its theoretical foundation and all its didactic components, highlighting the importance of the demands of teaching tasks and their potential to develop Intercultural Communicative Competence and respond to identified learning needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Garbey Sabigne E. La comunicación intercultural en inglés en la formación posgraduada del personal de enfermería [Tesis Doctoral en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2015. Disponible en:

https://www.monografias.com/docs113/comunicacion-intercultural-traduccion-interpretacion/comunicacion-intercultural-traduccion-interpretacion.shtml

2. Román M. El desarrollo de la Comunicación Intercultural desde la enseñanza-aprendizaje del inglés con fines médicos [Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas]. Camagüey: Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz"; 2017. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=673

3. Ávila I. La Competencia Comunicativa Intercultural en la Educación Médica Posgraduada a través del idioma inglés: una propuesta para su desarrollo [Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación Superior]. La Habana: Universidad de las Ciencias Médicas de la Habana; 2015. Disponible en: https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2016.05/1717

4. Martínez Iglesias M, Iglesias Montero G. La competencia sociolingüística para un contexto multicultural: ¿Utopía o Realidad?. Revista Conrado. 2018; 14 (63): 49-56.

5. Vilá R. La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el Primer Ciclo de la Educación Secundaria Obligatoria [Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas]. Barcelona: Universidad de Barcelona; 2005.

6. Izquierdo Barrera M. Educación en contextos multiculturales: experiencia etnoeducativa e intercultural con población indígena del Resguardo Embera Chamí -Mistrató, Risaralda–Colombia. Zona Próxima. Rev del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas. Universidad del Norte. 2018; (29): 1-22.

7. Ojalvo V, González B, Castellanos A, Kraflchenko O, Molina A, Narvaéz A. Comunicación Educativa una invitación al dialogo. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela; 2017.

8. Terrero, A. Brasil, Colaboración Médica, Cooperación Médica cubana [Internet]. La Habana: Cubadebate; 2018 [Citado 09/06/2019]. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/noticias/2018/11/21/10

9. Higuera Jiménez D. Multiculturalismo y pluralismo en el constitucionalismo colombiano: El caso de la reinterpretación del mito en el diálogo intercultural U’wa. Revista Vía Iuris. 2018; (25): 1- 44.

10. Del Socorro Torres D, Ruiz Calderón A. Comunicación intercultural en la transmisión de conocimientos, saberes y prácticas culturales de la medicina tradicional en el pueblo mestizo costeño de Siuna. Revista Ciencia e Interculturalidad. 2019; 25 (2): 146-58.

11. Troitiño D. Programa de entrenamiento en inglés para la industria del petróleo y gas, en la escuela Ramal de Energía y Minas [Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas. La Habana: Universidad de la Habana; 2017.

12. Bernaza G. Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque histórico-cultural. 2 ed. México: Editorial Universitaria; 2015.

13. Vigotsky LS. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico Técnica; 1987.

14. Suárez Abrahante R, Espinosa Freire Lorena Jannette. Métodos y enfoques en la enseñanza de la lecto-comprensión del inglés como innovación tecnológica. Revista Conrado. 2019; 15 (66): 77-82.

15. Hernández Díaz A. Estrategia de formación docente y modalidad semipresencial. Revista Conrado. 2019; 15 (66): 145-55.

16. Vivero Quintero C, Campelo Vázquez M, González Valarezo M, López Tobar F. La educación intercultural en la universidad. Un reto pedagógico y didáctico. Revista Dilemas Contemporáneos [Internet]. 2018 [Citado 09/06/2019];4:1-25. Disponible en: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

17. Achina Quimbiulco J, Fernando Sarango L. Análisis de los contenidos comunicacionales culturales de las coplas cayambeñas de la Parroquia de Ayora, Cantón Cayambe, Provincia de Pichincha–Ecuador. Revista Ciencia e Interculturalidad. 2019; 25 (2):110-20.

18. Flores López W, Castillo Gómez L. Doctorado en Estudios Interculturales: un análisis de pertinencia y factibilidad para el Modelo de Universidad Comunitaria Intercultural. Revista Ciencia e Interculturalidad. 2018; 22 (1):7-28.

19. Segura Segura R. Téllez Cablez W. Experiencia intercultural de profesores cubanos en la Escuela Superior Pedagógica de Bié, Angola. Batey: Revista Cubana de Antropología Sociocultural. 2018; 11 (13): 71-88.

Published

2020-12-07

How to Cite

1.
Avila León IM, Hernández Díaz A. Course of Intercultural Communicative Competence through English in Postgraduate Medical Education. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 Dec. 7 [cited 2025 Jul. 2];19(6):e2889. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2889

Issue

Section

Educational Sciences