Educational intervention on digital suction in scholars. San Antonio de los Baños, 2019

Authors

Keywords:

Deforming habits, digital suction, dental and maxillofacial anomalies, level of knowledge.

Abstract

Introduction: Digital suction has been described as a common habit in childhood, but it can cause several anomalies if it is persistent and accompanied by an unfavorable skeletal pattern.

Objective: To evaluate the results of an educational intervention program performed in children aged 6 -11 years with the habit of digital suction who belong to Julio Pérez and Domingo Lence elementary schools, San Antonio de los Baños municipality.

Material and Methods: A quasi-experimental study was conducted. A sample of 42 children was selected from a universe that was made up of 107 children with deleterious habits, keeping in mind inclusion criteria. The variables analyzed included: age, sex, level of knowledge, dental and maxillofacial anomalies and cessation of the habit. The data were taken from the results of the application of a questionnaire. Percentages were used for the analysis of the information and statistical tables and figures were developed. Theoretical, empirical, and statistical methods were used; documentary analysis was also carried out.

Results: The condition predominated in children aged 6 - 7 years (47,6%) and the female sex (73,8 %). Among dental and maxillofacial anomalies, labial dysfunction was identified in 95,2% of children and augmentation of projection was present in 92,8% of the cases. Also, 83.3% of children developed an appropriate knowledge and 78,6% eradicated the habit.

Conclusions: Female children and the age group between 6 and 7 years of age predominated in the study. The most frequent dental and maxillofacial anomalies were labial dysfunction followed by augmentation of projection. The level of knowledge increased and the cessation of the habit was high.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Vergara Terrado RO, Barrueco Botiel LB, Díaz del Mazo L, Pérez Aguirre E, Sánchez Ochoa T. Influencia de la lactancia materna sobre la aparición de maloclusiones en escolares de 5 a 6 años. MEDISAN [Internet]. 2016 Ago [Citado 26/01/2017];18(8):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029- 30192014000800005&lng=esto Reyes Serrano.

2. Chamorro AF, García C, Mejía E, Viveros E, Soto L, Triana FE, et al. Hábitos orales frecuentes en pacientes del área de Odontopediatría de la Universidad del Valle Chamorro. Revista CES Odontología [Internet]. 2016 [Citado 26/01/2017];29(2):[Aprox. 2 p.]. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5759180

3. Calderón Bohórquez CA. Tratamiento ortopédico y ortodóncico de una maloclusión clase II división 1 por hábito de succión digital [Tesis de Especialidad]. Perú: USMP; 2017 [Citado 15/02/2021]. Disponible en: http://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/2912

4. González MF, Guida G, Herrera D. Maloclusiones asociadas a: Hábito de succión digital, hábito de deglución infantil o atípica, hábito de respiración bucal, hábito de succión labial y hábito de postura. Revista Latinoamericana de Ortodoncia y Odontopediatría [Internet]. 2012 [Citado 15/12/2016];29:[Aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.ortodoncia.ws/publicaciones/2012/art29.asp

5. Vidal Falcone J. Rejilla removible, uso terapéutico en mordida abierta anterior en dentición mixta. Caso clínico [Tesis de Especialidad]. Ecuador: Universidad de Guayaquil; 2016 [Citado 15/02/2021]. Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/18922

6. Méndez de Varona YB, Peña Marrero Y, Lagoa Madeley JG, Batista Sánchez T, Carracedo Rabassa Z. Factores de riesgo asociados a hábitos bucales deformantes en niños. CCM [Internet]. 2017 Sep [Citado 10/04/2019];21(3):668-77. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812017000300006&lng=es

7. Núñez Blanco ME, González Areu O, Martínez Núñez Y, Madam O'farrill M. Determinar los hábitos bucales deformantes en estudiantes de la Escuela Primaria “Raúl Gómez”, municipio Güines. Medimay [Internet]. 2015 [Citado 10/04/2019];21(2):[Aprox. 10 p.]. Disponible en: http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/784

8. Laborde R, Valdés I, Quintana M, Quintana JC. Programa Educativo en escolares de 1er y 2do grado con hábito de succión digital en la escuela primaria “Camilo Cienfuegos” en Artemisa Cuba. Acta Odontol colombiana [Internet]. 2016 [Citado 21/12/2018];6(1):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/index.

9. Corrales León AL, Duque Alberro Y, Serrano Fernández D, Crespo González J. Tratamiento de hábitos bucales deformantes con técnica de auriculoterapia. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río [Internet]. 2014 [Citado 08/01/2019];18(6):1027-35. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000600010&lng=es&nrm=iso

10. Limonta E. Impacto de la intervención educativa sobre el estado de salud bucal en escolares de primaria [Tesis Especialidad en Estomatología General Integral]. Santiago de Cuba: ISCM; 2015.

11. Cuería Basulto M. Modificación del nivel de conocimiento en cuanto a salud bucal en escolares de 4to Grado. Provincia Guantánamo [Tesis Especialidad en Estomatología General Integral]. Guantánamo: ISCM; 2012.

12. Haces Yanes M, Mora Pérez C, Cruz Pérez NR, Álvarez Mora I. Intervención educativa aplicada en niños de 5 a11 años portadores de hábitos deformantes bucales. Medisur [Internet]. 2009 [Citado 08/01/2019];7(1):[Aprox. 9 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5312009;7(1)

13. González Portal G, Morgado Marrero DE, Díaz Gutiérrez CE, Rodríguez Orizondo M, Puga López C. Evaluación del programa “Mi dedito feliz” en niños de 5 a 7 años. Gaceta Médica Espirituana [Internet]. 2010 [Citado 28/01/2019];12(2):[Aprox. 3 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.12.%282%29_02/p2.html

14. López Martín D, Estrada Guerra Y, Estrada Guerra IY, Giance Paz L, Malpica Pacheco J. Repercusión social de la aplicación del Programa de Asistencia Estomatológica Incremental en la población del Policlínico “Belkis Sotomayor Álvarez”. Rev Med Ciego [Internet]. 2017 [Citado 15/02/2021];23(1):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/mediciego/mdc-2017/mdc171g.pd

15. Mora Pérez C, Álvarez Mora I, Blanco Hernández A, Espino Sosa Y, Morera Pérez A, Macías Macías A. Efectividad de la Intervención en niños de 5 a 11 años portadores de hábitos bucales deformantes. Revista Nacional De Odontología [Internet]. 2017 [Citado 22/03/2020].13(25):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.16925/od.v13i25.1884

16. López Angulo LM. Propuesta de intervención psicoeducativa en escolares con hábito de succión digital y sus padres. Cienfuegos. Cuba. 2018. En: VII Simposio Internacional de Psicología y Desarrollo Humano. 24,25,26,27,28 de junio de 2019 [Internet]. Las Villas: Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas; 2019 [Citado 22/03/2020]. Disponible en: http://convención.uclv.cu/es_ES/event/vii-simposio-internacional-de-psicologia-y-desarrollo-humano-2019-2019-06-24-2019-06-29-27/track/propuesta-de-intervencion-psicoeducativa-en

17. Parra Iraola SS, Zambrano Mendoza AG. Hábitos Deformantes Orales en Preescolares y Escolares: Revisión Sistemática. Int J Odontostomat [Internet]. 2018 [Citado 22/03/2020];12(2):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2018000200188

18. Páez Torres YC, Reyes Suárez VO, Pérez Acosta K, Espasandín González S. Hábito de succión digital en niños de escuelas primarias urbanas y una propuesta de intervención. Rev de Ciencias Médicas La Habana [Internet]. 2015 [Citado 22/03/2020];21(2):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: https://docplayer.es792889357-revist-de-ciencias-medicas-la-habana-2-habito-de-succion-digital-en-ninos-de-escuelas-primarias-urbanasy-una-propuesta-de-intervencion.html

19. Borrero Báez CB. Asumen estomatólogos camagüeyanos metas comparables a países desarrollados [Internet]. Camagüey: Radio Camagüey; 2016 [Citado 15/02/2021]. Disponible en: https://radiocamaguey.wordpress.com/2016/10/28/asumen-estomatologos-camagueyanos-metas-comparables-a-paises-desarrollados/#more-25076

20. Accardi Barrientos K. Prevalencia de malos hábitos orales y su asociación con anomalías dentomaxilares en niños de 3 a 6 años. Comuna Dalcahue, Chiloé [Tesis Especialidad]. Chile: Universidad Andrés Bello; 2016. [Citado 22/03/2020]. Disponible en: http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/3175

21. Mendieta Sánchez RA. Propuesta educativa-preventiva dirigida a padres de familia en niños de 3 a 5 años con succión digital de la institución educativa “Estrellitas de Amor” [Tesis Especialidad]. Ecuador: Universidad de Guayaquil; 2019 [Citado 22/03/2020]. Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/40347

22. Tongo Alarcón M. Hábitos bucales y maloclusiones dentales en estudiantes del nivel secundario de la Institución Educativa N° 18006 Pedro Castro Alva, Chachapoyas [Tesis Especialidad]. Perú; 2017 [Citado 22/03/2020]. Disponible en: http://repositorio.unrtm.edu.pe/handle/UNTRM/1239

23. Méndez Maylén. Intervención educativa sobre salud bucal en una escuela [Internet]. Colombia: Gestiopolis; 2018 [Citado 22/03/2020]. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/intervencion-educativa-sobre-salud-bucal-en-una-escuela/

24. Matos CDM, Matos MM, Carcases OY, Pita LLY, Nicot NAM. Intervención educativa sobre salud bucal en adolescentes venezolanos. Rev información Científica [Internet]. 2017 [Citado 15/02/2021];96(3):415-23 Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=73344

25. Gómez Londoño AM, Patiño Marín TG, López Pineda V, Gallego Gómez CL. Terapia psicológica como coadyuvante del tratamiento con aparatología en una paciente con habito de succión digital [Tesis Maestría]. Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia; 2019 [Citado 15/02/2021]. Disponible en: https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/15166

26. Díaz Pérez D. Morbidity of Stomatological Emergencies. Universidad Nacional Loja. Reciamuc [Internet].2018 [Citado 15/02/2021];2(3):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/105

27. Hidalgo Torres YA. La prevención de anomalías dentomaxilofaciales desde el proceso pedagógico en la carrera Estomatología. Universidad de la Tunas. Opuntia Brava [Internet]. 2019 [Citado 15/02/2021];11(4):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/889

Published

2021-04-08

How to Cite

1.
Borrego Méndez D, Díaz Ortega LA, Delgado Díaz Y, González Valdés D, Alemán Sánchez PC. Educational intervention on digital suction in scholars. San Antonio de los Baños, 2019. Rev haban cienc méd [Internet]. 2021 Apr. 8 [cited 2025 Jul. 3];20(2):e3162. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3162

Issue

Section

Educational Sciences