Scientific production of Pinar del Rio province in the Medicine-related area in Scopus, 2017-2021
Keywords:
Scientific research and technological development, publications of scientific dissemination, communication and scientific dissemination, bibliometricsAbstract
Introduction: the evaluation of scientific production is a highly valuable tool for the development of strategies directed to a better research and publication culture.
Objective: to characterize the scientific production of Pinar del Rio province, Cuba, in the Medicine-related area in Scopus during the 2017-2021 period.
Material and Methods: an observational, descriptive, longitudinal and retrospective bibliometric-type study was conducted in articles published by authors from Pinal del Rio province in journals indexed in Scopus datebase. The universe consisted of 86 articles. Information search strategy was used, Zotero and Bibexcel were used for metadata normalization, and VOSviewer to generate maps of term co-occurrence.
Results: the most productive year was 2020 (31.33% of articles). There was a predominance of original articles (82.56%). Additionally, 87.24% was published in national journals where 30.24% corresponded to Revista Cubana de Medicina General Integral. Of the 27 articles that showed international collaboration, 33.35% were from Ecuador. The co-occurrence analysis allowed us to identify 69 terms with more than 4 mentions, organized in 17 clusters. The University of Medical Sciences of Pinar del Rio (40.69%) and “Pedro Borrás Astorga” University Polyclinic were among the most productive institutions.
Conclusions: there is a low scientific production in the Medicine-related area of Scopus in Pinar del Rio, which is characterized by the publication of original articles, publication in national journals, the existence of international cooperation, and the University of Medical Sciences as the most productive institution.
Downloads
References
1. Alonso M, Díaz E, Bordallo J, Cantabrana B, Hidalgo A. Distribución de las competencias de investigación en los módulos del Grado en Medicina. Educ Med [Internet]. 2021;22(2):78-83. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.11.004
2. QS Topuniversities [Internet]. Singapur: QS World University Rankings; 2022 [Citado 13/03/2022]. Disponible en: https://www.topuniversities.com/university-rankings/worlduniversity-rankings/2021
3. Moya Anegón F de, Herrán Páez E, Bustos González A, Corera Álvarez E, Tibaná Herrera G, Rivadeneyra F. Ranking Iberoamericano de Instituciones de Educación Superior 2020 (SIR Iber). Revista internacional de Información y Comunicación [Internet]. 2020 [Citado 21/02/2022]; 29. Disponible en: http://profesionaldelainformacion.com/documentos/SIR_Iber_2020.pdf2023, vol. 32
4. Castillo-González W, Lépez CO, Bonardi MC, Álvarez D, Vitón-Castillo AA, González-Argote J. Salud, Ciencia y Tecnología y su entrada a Scopus: nuevos compromisos, retos y desafíos. Salud Cienc. Tecnol [Internet]. 2022 [Citado 08/02/2023]; 2:126. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/126
5. Mayor Guerra E, Salas Palacios SR. Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba: una mirada a su producción científica. MEDISAN [Internet]. 2021 [Citado 21/02/2022]; 25(4):1028-46. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3700
6. Corrales-Reyes IE, Fornaris-Cedeño Y, Reyes-Pérez JJ. Análisis bibliométrico de la revista investigación en educación médica. Período 2012-2016. Inv Ed Med [Internet]. 2018;25(7):18-26. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2017.02.003
7. Zacca-González G, Chinchilla-Rodríguez Z, Vargas-Quesada B, de Moya-Anegón F. Patrones de comunicación e impacto de la producción científica cubana en salud pública. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2015 [Citado 21/02/2022]; 41(2):200-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662015000200003&lng=es
8. Vitón-Castillo AA, Díaz Chieng LY, Díaz Rodríguez YL, Sixto Fuentes S. Datos para: Análisis de la producción científica pinareña en el área Medicine en Scopus entre 2017 y 2021 [Internet]. Suiza: Zenodo; 2022 [citado 23/02/2022]. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.6575061
9. Spinak E. Diccionario Enciclopédico de Bibliometría, Cienciometría e Informetría. Caracas: UNESCO; 1996.
10. Lucas-Domínguez R, Sixto-Costoya A, Castelló Cogollos l, González de Dios J, Aleixandre-Benavent R. Bibliometría e indicadores de actividad científica (X). Indicadores cienciométricos en Scimago Journal and Country Rank. Análisis de la categoría temática "Pediatrics, Perinatology and Child Health". Acta Pediatr Esp [Internet]. 2018 [Citado 21/02/2022]; 76(7-8):e103-e108. Disponible en: https://serviciopediatria.com/wp-content/uploads/2019/12/X_INDICADORES-EN-SCIMAGO-JOURNAL-COUNTRY-RANK.pdf
11. Hernández de la Rosa Y, López Díaz L, Alpízar León YP, Vasconcelos Ramírez D. Visibilidad de la producción científica de los docentes de la Universidad de Ciencias Médicas, Villa Clara. Medicent Electron [Internet]. 2019 [citado 21/02/2022]; 23(4):[Aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/3040
12. Corrales-Reyes IE, Dorta-Contreras AJ. Producción científica cubana en Estomatología en el período 1995-2016: análisis bibliométrico en Scopus. Revista Cubana de Estomatología [Internet]. 2019 [Citado 23/03/2022]; 56(3):e1738. Disponible en: http://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/1738
13. Scopus Preview Sources [Internet]. Philadelphia: Elsevier; 2022 [Citado 23/03/2022]. http://www.scopus.com
14. Valdespino Alberti AI, Álvarez Toca I, Sosa Palacios O, Arencibia Jorge R, Dorta Contreras AJ. Producción científica en la Revista Cubana de Pediatría durante el período 2005-2016. Rev Cubana Pediatr [Internet]. 2019 [Citado 21/02/2022]; 91(2):571. Disponible en: http://www.revpediatria.sld.cu/index.php/ped/article/view/571/316
15. Velázquez Soto OE. Institution profile wizard: una solución para la normalización en Scopus. Rev Cubana Informac Ciencias Salud [Internet]. 2019 [Citado 21/02/2022]; 30(2)e1409. Disponible en: http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1409/822
16. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Revista Universidad Médica Pinareña [Internet]. Pinar del Río: Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río; c2005-2022 [Citado 20/03/2022]. Disponible en: https://www.revgaleno.sld.cu
17. Bayona Arévalo Y, Bolaño García M. Scientific production on dialogical pedagogy: a bibliometric analysis. Data & Metadata [Internet]. 2023 [Citado 02/03/2023]; 2:7. Disponible en: https://dm.saludcyt.ar/index.php/dm/article/view/7
18. Piñera-Castro HJ, Moreno-Cubela FJ. Productivity, Collaboration and Impact of Cuban Scientific Research on Parkinson’s Disease in Scopus. Data Metadata [Internet]. 2022 Nov [Citado 02/03/2023]; 1:2. Disponible: https://dm.saludcyt.ar/index.php/dm/article/view/2
19. Fajardo Quesada AJ, Cala Torres JJ, Rego Rodríguez FA, Otaño Castillo R, Montiel Alfonso MA. Producción científica cubana sobre Dengue en Scopus en el período 2011-2021. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2022 [Citado 02/03/2023]; 18(2):e892. Disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/892