Assessment of the integrative pediatric care competence in pediatric interns

Authors

Keywords:

Pediatrics, competence, assessment

Abstract

Introduction: Pediatrics is the branch of General Medicine that
is responsible for the study of the conditions of the internal systems
of children and adolescents, as well as their prevention and treatment
through personal and continuous care, with an integral conception of
the individual as a biological, psychic and social unit, in order to provide
solutions to a large number of medical problems defined for their care.
Objective: To evaluate the competence for integrative pediatric care
in pediatric residents.
Material and Methods: A quantitative research, of pre-experimental,
observational, transversal type was carried out from a sample of 26
residents of the Pediatric Specialty Program of the University of Medical
Sciences of Holguin, assuming simple random probability sampling.
Results: The profile of the integrative pediatric assistance
competence that singles out the Pediatrician's assistance function and
the instrument for its evaluation were provided. Improvements were
found in the care performance of the residents by proposing innovative
alternatives to solve health problems in pediatric patients.
Conclusions: The competence of integrative pediatric assistance
expresses the integration of knowledge that allows the pediatrician,
from a holistic vision, to solve health care problems of pediatric patients
in which the clinical, epidemiological and investigative methods
are integrated, taking into account the social complexities and the
management of sexuality in view of the new projection of current times,
addictions, as well as environmental and social changes of the family and
community environment and their impact on the health-disease process
in pediatric ages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Cordovés Y, Alonso LA, Díaz PA. Modelo de formación profesional del residente en Cirugía Pediátrica basado en competencias. Rev Form y Cal Edu. [Internet].2020. [citado 22 Sept. de 2022];8(2):27-31.Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3304

2. Honhaut B, Millán K, Hanne A. Las competencias transversales en la formación de especialistas en Pediatría. [Internet]. 2009. [citado 24 de Sept. 2022];12(1):1-9.Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1575-18132009000100006&script=sci_abstract

3. Ortiz M. Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño docente con enfoque de competencias en la especialidad de Pediatría. [Tesis para optar por el título de Doctor en Ciencias Pedagógicas]La Habana; 2017. 101 p

4. Ortiz M, Vicedo A, Rodríguez I, Sardiñas ME. Propuesta de competencias profesionales genéricas para el perfil del egresado en la especialidad de Pediatría en Cuba. Rev Haban Cienc Méd. [Internet].2015. [citado 24 Sept. 2022]; 14(6):1-8.Disponible en:https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/579

5. Pérez L, Caballero R, Baños L, Baños A. Concepciones sobre la formación del especialista en Pediatría en Cuba: desafíos didácticos. [Internet].2020. Rev. Medisur [citado 4 Oct. 2022];8(6):1-8.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000601145

6. Ministerio de Salud Pública MINSAP. Programa de especialidad de Pediatría.2015. La Habana, Cuba.

7. Schonhaut-Berman L., Millán-Klusse T., Hanne-Altermatt C.. Competencias transversales en la formación de especialistas en pediatría, Universidad de Chile. Educ. méd. [Internet]. 2009 Mar [citado 2023 Ago 02] ; 12( 1 ): 33-41. Disponible en:http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S157518132009000100006&lng=es

8. Salas Perea R, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teórico metodológicas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas. [Internet]. 2017[Citado 23 Abril 2022];.Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/modelo_formativo_medico

9. Abubakar U, Sulaiman SA, Usman MN, Umar MD. Nigerian pharmacists’ self-perceived competence and confidence to plan and conduct pharmacy practice

research. Pharmacy Practice [Internet]. 2018 [citado 12 Agost. 2022];16(1):1152. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29619141

10. Cora G, Rodríguez C, Álvarez J. Estudio de las competencias en el grado de Enfermería del National University Collegede Puerto Rico desde la perspectiva de los alumnos, docentes y empleadores. Rev Educ Med. [Internet]. 2018 [citado 06 Agost. 2022]; 19 (3):375-380. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.06.005

11. Gavidia V, Talavera ML, Lozano OR. Evaluación de competencias en salud: elaboración y validación de un cuestionario, primeros resultados. Ciênc Educ (Bauru). [Internet]. 2019 [citado 05 Agost 2023]; 25 (2): 277-296. Disponible en:

https://www.doi.org/10.1590/1516-731320190020002

12. Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la educación médica cubana; La Habana: Editorial Ciencias Médicas; [Internet]. 2022. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/lascompetencias-y-la-educacion-medica-cubana

13. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Batista P. Metodología de la investigación. 6ta.ed. México: Edamsa Impresiones S.A; [Internet]. 2014. [citado 17 Jul. 2022]. Disponible en:

https://www.academia.edu/36551323/Sampieri_Metodologia_de_la_Investigacion

14. Ardila, C.A., Parody, A.E., Castro, L.D., Acuña, J.P., Carmona, A.L., García, E.E., Castro, J.J. y Hurtado, D. Aprendizaje basado en problemas en el desarrollo de competencias transversales en programas del área de la salud de una Institución de Educación Superior de Barranquilla. Educ Med Sup. [Internet]. 2019 [citado 05/ Jul de 2023] 33(1), 1-21. Disponible en https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1763

15. Belaunzaran, J. EuroPsy: Un modelo basado en competencias. ¿Es aplicable a la formación sanitaria especializada en Psicología Clínica?. [Internet]. 2019. [citado 03 Feb 2023] Rev Educ Méd 20 (52), 54-162. Disponible en https://doi.org/10.1016/J.EDUMED.2018.05.017

16. García, N., Pérez, E., Herrera, L.F. y Suárez, L. La formación por competencias en la especialidad de Psiquiatría: una disertación necesaria. EDUMECENTRO [Internet]. 2019. [citado 03 Feb 2023] 11(3).pp. 225-240. Disponible en https://revedumecentro.sld.cu/index/.php/edumc/artcle/view/1426

17. Mubuuke AG, Businge F. Self-Reported Competence and Impact of Research Training among Medical Radiography Graduates from a Developing Country. J Med Imaging Radiat Sci [Internet]. 2019 [Citado 20 Jul 2022];50(1):113-8. Disponible en:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30777231

18. Aguayo-Albasini JL. La formación de los médicos especialistas en España: Bosquejo histórico y estado actual. Rev Esp Edu Med [Internet] 2020 [citado 2 de agosto de 2023];1(2). Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/456321

19. Aguilar Liendo Ana María, Zamora Gutiérrez Adalid, Alejo-Pocoma Jimmy, Alparo Herrera Indhira, Alvarado Cáceres Ruth, Peñaranda Nogales Gloria et al . Desarrollo de competencias en alimentación de menores de dos años por internos de pediatría. Investigación Educ. Médica [revista en la Internet]. 2020 Dic [citado 2023 Ago 02]; 9(36): 78-86. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000400078&lng=es

20. Pérez Toledo L, Abreus González A, Caballero Pérez R. La toma de decisiones como habilidad profesional en la formación de especialistas en Pediatría. Revista Conrado [Internet]. 2021 [citado 2 ago. 2023];17(78):104-12. Disponible en https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1649

21. González, R., Latasa, P., Aginagalde, A.H., Peremiquel, P., Ruiz, R., Gullón, P., García, M., y Reques, L. Competencias para Medicina Preventiva y Salud Pública: propuesta tras un proceso comparativo y participativo. Rev Educ Méd [Internet] 2021 [citado 26/07/2023]; 22 (52), 62-69. https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica--71-articulo-competencias-medicina-preventiva-saludpublicaS1575181319301536

22. Cruz M, Alonso LA, Leyva PA. Método integrativo de discusión de casos clínicos para la formación de competencias laborales en residentes de Medicina Natural y Tradicional. Rev. Luz [Internet]. 2022 [citado 15 Jul 2023];21(4):4-19. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814151X2022000400145

23. Liza Carrera FR. Educación médica en Pediatría. Ediciones UNL. Argentina. 2022

24. González, M. I., Martín, J., Sanmartín, P. y García, F. Competencias esenciales en la formación de los residentes, ¿qué nos ha enseñado la pandemia por la COVID-19? Revista Educación Médica, [Internet]. 2022 [citado 15 Jul 2023]; 23 (3). pp. 2-8. https://revistas.um.es/edumed/article/download/532381/328081/1934471

25. Hernández, M., Panunzio, A., García, A., Fernández, C., y Sánchez, A. Las competencias investigativas en los profesionales de la salud. Rev Inf Cient. [Internet]. 2022 [citado 15 Jul. 2023] 101(4), 1-9. Disponible en:https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3931

26. Del Valle, P., Del Huerto, M. E. y Díaz, A.A. (2023). Propuesta de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en Gastroenterología. Revista Educación Médica Superior [Internet]. 2023 [citado 15 Jul. 2023] 37 (1), pp.1-23. Disponible en:http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3626

27. Mendoza, H. Apuntes sobre Educación Médica. ECIMED. [Internet]. 2023 [citado 15 Jul. 2023]. Disponible en: hhttp://www.bvscuba.sld.cu/libro/apuntes-sobre-educacion-medica

28. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil; [Internet]. 2013 Oct [citado 22 Abr 2023]. Disponible en: http://repositorio.mederi.com.co/bitstream/handle/123456789/386/DeclaracionHel sinki-2013-Esp.pdf?sequence=1

29. Machado EF, Montes de Oca N. Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Rev Transformación. [Internet]. 2020. [Citado 20/09/2022];16 (1):1-12.Disponible en:https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/2817/2969

Published

2023-12-25

How to Cite

1.
Galceran Chacón G, Alonso Betancourt LA, Leyva Figueredo PA. Assessment of the integrative pediatric care competence in pediatric interns. Rev haban cienc méd [Internet]. 2023 Dec. 25 [cited 2025 Jun. 21];22(4):e5315. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/5315

Issue

Section

Educational Sciences