Didactic model of the subject History of Cuba for the comprehension- expression of medical students

Authors

Keywords:

Comprehension-expression, medical student, didactic model, subject History of Cuba

Abstract

Introduction: In order to train the Doctor of Medicine that society
demands from the Medical University, it is necessary to narrow the gap
between the insufficient development of the comprehension-expression
process in students entering the Medical School and the preventive and
promotional paradigm stated in the professional profile. This implies
improving the teaching-learning process in all disciplines in the study
plan, including the subject History of Cuba.
Objective: To design a didactic model of the subject History of
Cuba for the development of the comprehension-expression of medical
students in the gradual approach to the object of the profession.
Material and Methods: Educational research with dialectical-
materialistic approach and qualitative design that used empirical
methods: Documentary Review and Open Observation; theoretical
methods: Modeling, Systemic-Structural and Consultation to Specialists;
techniques: Workshop, and the Grid; and instruments: Logbook.
Methodological triangulation was carried out.
Results: A didactic model of the subject History of Cuba for the
development of comprehension-expression in the gradual approach
to the object of the profession, is characterized as being flexible,
participative, open and collaborative.
Conclusions: The designed didactic model is based on dialectically
related conceptions: philosophical, psychological, pedagogical and
didactic; it expresses the relationships among the participants
involved, the dimensions, the key components and the phases through
which it must pass, centered on the student's protagonism. The new
model incorporates a multiple and recombinant integration of the
comprehension-expression category, directing the attention to the
change of the professional´s performance in his radius of action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. MINSAP. Plan de Estudio E de la carrera de Medicina. La Habana: MINSAP; 2019.

2. Torres AM, Martínez D. Modelo didáctico para desarrollar la comprensión matemática en el proceso de formación de Matemáticos [Tesis Doctorado en Ciencias Pedagógicas]. Las Villas: Universidad Central “Marta Abreu”

de Las Villas; 2008 [Citado 20/11/2022]. Disponible en: http://despace.uclv.edu.cu

3. Tejeda JF. Estrategia didáctica para la formación de habilidades comunicativas. España: Editorial Academia Española; 2012

4. Petra I. La enseñanza de la comunicación en Medicina. Coordinación de Enseñanza. Departamento de Psiquiatría y Salud Mental [Tesis]. México: Universidad Autónoma De México; 2012 [Citado 20/11/2022]. Disponible

en: http://www.saldem.org/doc

5. Fernández R. Prácticas comunicativas de Extensión Universitaria en profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Una propuesta teórico metodológica. 2019. [Tesis Doctorado en Comunicación]. La Habana: Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana [Citado 20/11/2022]. Disponible en: http://www.revflacso.uh.cu

6. Vygotsky LS. Interacción entre aprendizaje y desarrollo. Psicología del desarrollo del escolar. En: Luque Jiménez AM. Desarrollo y Aprendizaje. Dificultades. Granada: Innovación y Experiencias Educativas; 2009.

7. Solovieva Y. Las aportaciones de la teoría de la actividad para la enseñanza. Educando para educar. 2019; 20(7):13-24.

8. Beherengaray MV. Las prácticas comunicativas al servicio de la salud. En: VIII Seminario Regional (Cono Sur) ALAIC Políticas, actores y prácticas de comunicación encrucijadas de la investigación en América Latina 27-28 de

agosto. [Internet]. Buenos Aires: ALAIC; 2015 [Citado 20/11/2022]. Disponible en: http://www.alaic2015.eci.unc.du.ar/files/ALAIC/EJE

9. Solovieva Y, Quintanar L. Las acciones mentales y el problema de las etapas de su desarrollo: siguiendo a Galperin y Talízina. Obutchénie. Revista Didáctica Psicología Pedagógica [Internet]. 2020 [Citado 20/11/2022];4(1):

59-85 [Citado 20/11/2022]. Disponible en: http://doi.org/10.14393/OBv4n1.a2020-56472

10. Díaz H. Notas sobre la enseñanza de la Historia de Cuba. Revista Cuba Socialista [Internet]. 2005 [Citado 20/11/2022];46. Disponible en: http://www.institutohispanocubano.org/REVISTAS/CUBA/CUBA_SOCIALISTA.pdf

11. Addine F, González AM, Recarey S. Principios para la dirección del proceso pedagógico. En su: Compendio de Pedagogía. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006. pp. 80-101.

12. Roméu A. Periodización y aportes del enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la enseñanza de la lengua. VARONA Revista Científico-Metodológica [Internet]. 2014 [Citado 20/11/2022];58:32-46. Disponible en:

http://metabase.uaem.mx pdf

13. Sanz T, González M. Reflexiones y temas de debate actual sobre las categorías enseñanza, aprendizaje y proceso de enseñanza-aprendizaje. En: Ortiz T, Sanz T. Visión pedagógica de la formación universitaria actual. La Habana: Editorial Universidad de la Habana; 2016. Pp. 184-8.

14. Azel Jiménez J. Una mirada a la enseñanza de la historia nacional cubana. Nodos y Nudos [Internet]. 2018 [Citado 20/11/2022];6(44):35-44. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/

view/9659

15. Paz OL, Ubals JM, Cuevas B. Un aporte de la asignatura Historia de Cuba, a la comprensión-expresión en estudiantes de Medicina. En su: Memorias del Evento Provincial de Universidad 2022. La Habana: Editorial

Universidad de la Habana; 2022.

16. CEPES-UH. Los métodos participativos. ¿una nueva concepción de la enseñanza?. En: Métodos y técnicas participativas en el proceso de enseñanza. La Habana: Editorial Universidad de la Habana; 2022. pp. 143-63.

17. Romero NA, Mocada JA. Modelo didáctico para la enseñanza de la educación ambiental. Revista de Pedagogía (Caracas) [Internet] 2007 [Citado 20/11/2022];28(83):443-76. Disponible en http://www.redalyc.org/

articulo.oa?id-65908305

18. Millán NR. Modelo didáctico para la comprensión de textos en educación secundaria. Revista de Teoría Didáctica de las Ciencias Sociales (Mérida) [Internet]. 2010 [Citado 20/11/2022];16:109-33. Disponible en: http://

www.redalyc.org/articulo.oa?id-65219151007

19. Medina A. Elaboración de un modelo didáctico: base para la realización eficiente de la ·tarea docente. Revista española de pedagogía [Internet]. 2022 [Citado 20/11/2022];40(157). Disponible en: https://revistadepedagogía.

org

20. Izaguirre RC. La competencia cosmovisiva socio médica como constructo didáctico para la formación del Médico General Integral Básico [Tesis Doctorado]. Granma: Centro de Estudios de la Educación Superior "Manuel F. Gran"; 2007 [Citado 20/11/2022]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=61

Published

2023-12-12

How to Cite

1.
Paz Figueroa OL, Ubals Álvarez JM, Becerra Paz L. Didactic model of the subject History of Cuba for the comprehension- expression of medical students. Rev haban cienc méd [Internet]. 2023 Dec. 12 [cited 2025 Sep. 8];22(4):e5395. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/5395

Issue

Section

Educational Sciences