Evaluation of an online course for health sciences teachers
Keywords:
e-learning, massive open online course (MOOC), online education, assessment, health sciences teachers.Abstract
Introduction: In the midst of the rise of the knowledge society and in the face of a progressively digitalized educational system, achieving the digital competence of health sciences teachers is crucial.
Objective: To examine the results of the evaluation of the massive open online course (MOOC) “Facebook in Medical Education”, aimed at health sciences teachers, from the perception of its participants.
Material and Method: In the period June, 2023 - February, 2024, a study was developed with a quantitative approach and an ex-post-facto non-experimental design. Research strategy was divided into 8 stages: determination of training needs, selection of the methodology or model for instructional design, MOOC design, management, infrastructure review and analysis of the quality of the proposal, course implementation on the platform, evaluation of the MOOC, processing and analysis of information and preparation of a course evaluation report.
Results: Although many pedagogical, functional and technological aspects are revealed through research and critical reflection on their practice by teachers, facilitators, technical team and administrator, supported by student feedback; specially, course administrators must investigate the technical, organizational and curricular difficulties that may arise during their development and encourage the use of interaction tools, so that the technological context of the MOOC itself favors its correct functioning.
Conclusions: The factors analyzed exceeded the average established in the scale used. Therefore, it can be considered a quality MOOC, with a low dropout rate and a satisfactory percentage of passes.
Downloads
References
1. Campos H, Ramírez MY. Las TIC en los procesos educativos de un centro público de investigación. Apertura [Internet]. 2018 [Citado 02/08/2024];10(1): 56-70. Disponible en: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1160
2. Nohr L, Hvid Stenalt M, Hagood D. La agencia de los profesores universitarios en relación con el uso de la tecnología en la enseñanza: una investigación cuantitativa. Edutec [Internet]. 2023 [Citado 02/08/2024];(86):40-61. Disponible en: https://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2915
3. Gordillo Méndez A, López Pernas S, Díez Barra E. Efectividad de los MOOC para docentes en el uso seguro de las TIC. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación [Internet]. 2019 [Citado 02/08/2024]. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/193271
4. Escudero A, Núñez A. Análisis crítico al término «masivo» en los MOOC: una cartografía conceptual. Revista de Educación Mediática y TIC [Internet]. 2020 [Citado 02/08/2024];9(1):188-212. Disponible en: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12252
5. González H, Pérez A. Los Cursos en Línea Masivos y Abiertos (MOOC) como alternativa para la educación a distancia. Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología [Internet]. 2014 [Citado 02/08/2024]; 2(2):41-49. Disponible en: https://www.upo.es/revistas/index.php/gecontec/article/view/998
6. Xiao C, Qiu H, Cheng SM. Challenges and opportunities for effective assessments within a quality assurance framework for MOOCs. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education [Internet]. 2019 [Citado 02/08/2024]; 24:1-16. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2018.10.005
7. Yousef AMF, Chatti MA, Schroeder U, Wosnitza M. What drives a successful MOOC? An empirical examination of criteria to assure design quality of MOOCs. En: 2014 IEEE 14th international conference on advanced learning technologies. Pp: 44-8 [Internet]. Nueva York: IEEE; 2014 [Citado 02/08/2024]. Disponible en: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6901394
8. Sánchez Vera M, González Calatayud V, Prendes Espinosa MP. Los MOOC y la evaluación del alumnado: revisión sistemática (2012–2016). @tic.revista d’innovació educativa Universidad de Valencia [Internet]. 2017 [Citado 02/08/2024];18: 65-73. Disponible en: https://portalinvestigacion.um.es/documentos/63c0b3463df4c204fbb02875
9. González A, Carabantes D. MOOC: medición de satisfacción, fidelización, éxito y certificación de la educación digital. RIED [Internet]. 2017 [Citado 02/08/2024]; 20:105-23. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.1.16820
10. Tzeng JW, Lee CA, Huang NF, Huang HH, Lai CF. MOOC evaluation system based on deep learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning [Internet]. 2022 [Citado 02/08/2024];23(1):21-40. Disponible en: https://www.erudit.org/en/journals/irrodl/2022-v23-n1-irrodl06775/1086457ar.pdf
11. Sánchez Mendiola M. Educación médica en el siglo XXI:¿ Hay lugar para los MOOC?. Investigación en educación médica [Internet]. 2018 [Citado 02/08/2024];7(26):7-9. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v7n26/2007-5057-iem-7-26-7.pdf
12. Salinas J, Muñoz C, Vio F. Evaluación de cursos en línea, masivos y abiertos de educación en salud y nutrición para prevenir la obesidad. Revista médica de Chile [Internet]. 2021 [Citado 02/08/2024];149(8):1164-1172. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0034-98872021000801164&script=sci_arttext
13. Gallego M, Gámiz V, Gutiérrez E. Tendencias en la evaluación del aprendizaje en cursos en línea masivos y abiertos. Educación XX1 [Internet]. 2015 [Citado 02/08/2024];18(2):77-96. Disponible en: https://doi.org/10.5944/educXX1.12935
14. Pinchao Mueses EM. Implementación de un curso MOOC aplicando la metodología MIA®(Mindfulness Into Action), mediante plataforma EDJET para el Instituto Mia®. Facultad de Ingeniería. Ingeniería en Sistemas Computacionales [Tesis de Espeialidad]. Ecuador: Universidad Técnica del Norte Ibarra; 2020 [Citado 02/08/2024]. Disponible en: https://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/10563
15. Galán JCL, Espinosa RSC. Panorama actual de los MOOC en instituciones y universidades del Ecuador. TIC actualizadas para una nueva docencia universitaria [Internet]. Ecuador: CEDIA; 2016 [Citado 02/08/2024]:385-98. Disponible en: https://roa.cedia.edu.ec/officedocs/495.pdf
16. Ordóñez SA. Los MOOC y su influencia en la Educación Superior. En Conference: Prácticas Pedagógicas y Didácticas de la Educación Superior at Ecuador [Internet]. Berlin: researchgate; 2018 [Citado 02/08/2024]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/329254055_LOS_MOOC_Y_SU_INFLUENCIA_EN_LA_EDUCACION_SUPERIOR
17. Yamba Yugsi M, Luján Mora S. Cursos MOOC: factores que disminuyen el abandono en los participantes. Enfoque UTE [Internet]. 2017 [Citado 02/08/2024];8:1-15. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-65422017000100001
18. Bustamante León M, Herrera P, Domínguez Granda L, Schellens T, Goethals PL, Alejandro O, et al. Toward a More Personalized MOOC: Data Analysis to Identify Drinking Water Production Operators’ Learning Characteristics—An Ecuador Case. Sustainability [Internet]. 2022 [Citado 02/08/2024];14(21):14206. Disponible en: https://www.mdpi.com/2071-1050/14/21/14206
19. Gutiérrez CV, Villacís Tagle JA, Sornoza Quijije LI. El desarrollo del aprendizaje a nivel superior mediante plataformas MOOC. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional [Internet]. 2018 [Citado 02/08/2024];3(10):112-129. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9535703
20. Orozco G, Humanante P, Jiménez C. Evolución e importancia de los MOOC en los procesos de formación académica: Una revisión sistemática de la literatura. Espacios [Internet]. 2020 [Citado 02/08/2024]; 41(11). Disponible en: https://revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p12.pdf
21. Adeoye MA, Wirawan KASI, Pradnyani MSS, Septiarini NI. Revolutionizing Education: Unleashing the Power of the ADDIE Model for Effective Teaching ..and Learning. JPI Jurnal Pendidikan Indonesia [Internet]. 2024 [Citado 02/08/2024]; 13(1). Disponible en: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPI/article/view/68624
22. Gómez P, Monge C, Sebastián E. Calidad de un Mooc sobre inclusión educativa: aplicación de varios instrumentos e indicadores. Revista Ibero – Americana de Estudios en Educación [Internet]. 2016 [Citado 02/08/2024]; 11(1):342-349. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6202871
23. Alexandron G, Wiltrout ME, Berg A, Ruipérez Valiente JA. Assessment that matters: Balancing reliability and learner-centered pedagogy in MOOC assessment. En: ACM International Conference Proceeding Series [Internet]. New York: ACM Digital Library; 2020 [Citado 02/08/2024]: 512-517. Disponible en: https://doi.org/10.1145/3375462.3375464
24. Jingwei X, Yang S, Haolin W. Research on MOOC Course Evaluation Method Based on Cloud Model and Fuzzy Comprehensive Evaluation. En: International Conference on Modern Education and Information Management (ICMEIM).pp: 734-37 [Internet]. New York: IEEE Xplore; 2023 [Citado 02/08/2024]:. Disponible en: https://doi.org/10.1109/ICMEIM51375.2020.00164
25. Yao Su P, Guo JH, Shao QG. Construction of the quality evaluation index system of mooc platforms based on the user perspective. Sustainability [Internet]. 2021 [Citado 02/08/2024]; 13(20):1-18. Disponible en: https://doi.org/10.3390/su132011163
26. Alemán de la Garza L. Modelo de indicadores de calidad para cursos en-línea, masivos y abiertos (MOOC) [Internet]. México: Tecnológico de Monterey; 2019 [Citado 02/08/2024]. Disponible en: https://repositorio.tec.mx/items/2caa1442-d5b4-438b-94ac-067d8b6f1615
27. Napal M, Peñalva Vélez A, Mendióroz A. Development of digital competence in secondary education teachers’ training. Education Sciences [Internet]. 2018 [Citado 02/08/2024];8(3):104-115. Disponible en: https://doi.org/10.3390/educsci8030104
28. Verdú Pina M, Grimalt Álvaro C, Usart M,Gisbert Cervera M. La competencia digital de estudiantes y docentes en los centros de educación secundaria. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa [Internet]. 2024 [Citado 02/08/2024];(87):134-150. Disponible en: https://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/3061
29. Sepulveda F, Wolf MC, Caro C. Prácticas y percepciones docentes para la enseñanza y aprendizaje de habilidades del siglo XXI. Edutec [Internet]. 2022 [Citado 02/08/2024];(81):18-34. Disponible en: https://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2199
30. Fernández Cruz FJ, Fernández Díaz MJ, Rodríguez Mantilla JM. El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1 [Internet]. 2018 [Citado 02/08/2024];1(21):395-416. Disponible en: https://doi.org/10.5944/educXX1.17907
31. Deng Y. Construction of higher education knowledge map in university libraries based on MOOC. The Electronic Library [Internet]. 2019 [ Citado 02/08/2024];37(5):811-29. Disponible en: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EL-01-2019-0003/full/html
32. Ghislandi P. “The fun they had” or about the quality of MOOC. Journal of E-Learning and Knowledge Society [Internet]. 2016 [Citado 02/08/2024]; 12(3). Disponible en: https://www.learntechlib.org/p/173475/
33. Evans S, Myrick JG. How MOOC instructors view the pedagogy and purposes of massive open online courses. Distance Education [Internet]. 2015 [Citado 02/08/2024];36(3):295-311. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01587919.2015.1081736
34. Medina N, Mercado M. Equipos de enseñanza en MOOC: un acercamiento a cuatro universidades mexicanas. Apertura [Internet]. 2019 [Citado 02/08/2024];11(1):136-49. Disponible en: http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v11n1.1474
35. Foon K. Unpacking the strategies of Ten Highly Rated MOOCs: Implications for Engaging Students in Large Online Courses. Teachers College Record [Internet]. 2019 [Citado 02/08/2024];120(1). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/324559398_Unpacking_the_Strategies_of_Ten_Highly_Rated_MOOCs_Implications_for_Engaging_Students_in_Large_Online_Courses
36. Pérez R. Competencia digital docente en los institutos superiores de formación de maestros: caso República Dominicana. Revista de Medio y Educación [Internet]. 2019 [Citado 02/08/2024];55:75-98. Disponible en: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.05
37. Shah V, Murthy S, Iyer S. Is My MOOC Learner-Centric? A Framework for Formative Evaluation of MOOC Pedagogy. International Review of Research in Open and Distributed Learning [Internet]. 2023 [Citado 02/08/2024]; 24(2):138-61. Disponible en: https://www.erudit.org/en/journals/irrodl/2023-v24-n2-irrodl08120/1100752ar/abstract/
38. Alejandro O, Limones G, Avilés A, Madrid E. MOOC Assessment: A comparison between online assessment and face to face practical assessment. En: Proceedings of 2020 IEEE Learning With MOOCS. LWMOOCS. pp:105-11 [Internet]. New York: IEEE Xplore; 2020 [Citado 02/08/2024]. Disponible en: https://doi.org/10.1109/LWMOOCS50143.2020.9234386
39. Coad B, Joekes K, Rudnicka A, Frost A, Openshaw M, Tatton K, et al. Evaluation of two Massive Open Online Courses (MOOCs) in genomic variant interpretation for the NHS workforce. BMC Med Educ [Internet]. 2023 [Citado 02/08/2024];23(540):1-12. Disponible en: https://doi.org/10.1186/s12909-023-04406-x
40. Ying Sim T, Lun Lau S. Evaluation of a Design Thinking MOOC: A Preliminary Investigation. En: IEEE Conference on e-Learning, e-Management and e-Services. pp: 7-12 [Internet]. New York: IEEE Xplore; 2020 [Citado 02/08/2024]. Disponible en: https://doi.org/10.1109/IC3e50159.2020.9288430