Control of the tutelary teaching: its characterization in the Integral General Medicine discipline. Faculty of Medical Sciences "Manuel Fajardo”, 2012-2015
Abstract
Introduction: The current context in which the superior medical education is developed challenges us to continuously raise the pedagogic preparation of our professors/tutors who have to confront the tutelary teaching in their medical family clinics where the students incorporate starting from the first year of the Medicine career.
Objective: To characterize the control of the tutelary teaching in the Integral General Medicine discipline during the courses 2012-2013, 2013-2014 and 2014-2015 in the Faculty of Medical Sciences "Comandante Manuel Fajardo".
Material and Methods: It was carried out an observational, descriptive, retrospective, quantitative and qualitative study of the Integral General Medicine discipline in three school courses. The primary fact was obtained from documental information provided by the teaching department, related with the controls to the teaching activities of education at work. Absolute and relative frequencies were calculated. Ranking and Field of forces techniques were applied and the tree of problems was elaborated.
Results: The course 2012-2013 was characterized by being the one where less controls carried out and it had the bigger execution percent with 86, 3%. In the control the evaluation prevails of well in the course 2012-2013 and Excellent in 2013-2014 and 2014-2015. In the 57, 1% of the controls the educational pyramid doesn't exist and where it does, prevails the presence of two academic years students.
Conclusions: In the course 2012 - 2013 were carried out a smaller number of controls with a bigger execution percentage. The evaluation of well prevailed in the course 2012 - 2013 and the evaluation of Excellent prevailed in the other courses, while the absence of educational pyramid prevailed. It was defined as central problem the deficient pedagogic preparation of professors/tutors.
Keywords: tutelary teaching, control to class, professors, categorized tutors.
Downloads
References
1- Molerio Sáez Lilia Esther, Torres Pérez José Antonio. Orientación metodológica de una clase en las ciencias médicas, aspectos que la distinguen. EDUMECENTRO 2012; 4(3):42-54 ISSN 2077-2874. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000300006 o http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v4n3/edu06312.pdf
2- Fernández Sacasas JA. La formación clínica de los estudiantes en Cuba
EDUMECENTRO [Internet]. 2011 [citado 6 Jun 2012]; 3(1):[aprox. 4 p.].Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol3(1)/editorial.html
3- Urquiza Álvarez J, Álvarez Montero J, Araújo García M, González Martínez D,Sánchez Rodríguez L, Pérez García D. Necesidades de aprendizajes sobre el desempeño del tutor de la asignatura Salud Pública. EDUMECENTRO [Internet]. 2014;1): 13 . [Citado 2014 Oct 9]. Disponible en:http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/273
4- González Rodríguez Raidel, Cardentey García Juan. Percepción de estudiantes de medicina sobre el desempeño del profesor en el escenario docente. Revhabanciencméd [Internet]. 2015 Dic [citado 2016 Jun 07] 14( 6 ): 855-862. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2015000600014&lng=es.
5- Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución
VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Abril 2011.
6- Horruitiner Silva Pedro. La Educación Superior: Retos y perspectivas en la sociedad cubana. Edic. Educación Cubana. Ministerio de Educación.2011
7- Fernández Sacasas JA: Educación médica: el objeto, el sujeto desdoblado y el contexto. EducMedSuper. Vol 26(3). Ciudad de La Habana. Julio-sept 2012.
8- Cuba. MINSAP. Resolución 210/2007: Reglamento trabajo Docente y metodológico. La Habana. 2007
9- Güemez Junco Francisca, Chang Ángel. Concepción pedagógica de contenido humanista en la formación permanente del profesor de Medicina General Integral. Revhabanciencméd [Internet]. 2016 Abr [citado 2016 Jun 07]; 15( 2 ): 277-284. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2016000200015&lng=es.
10- Pernas GM, Sierra FS; Fernández SJA, Miralles AE, Diego CJM. Principios
estratégicos en la Educación Médica: (II) Pertinencia. Rev Cub Educ Med. 2009;23(2). [Consultado 14 de marzo de 2013]. Disponible en:
http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol23_2_09/emssu209.htm
11- Vela J: Regulaciones e importancia del trabajo metodológico en la Educación Médica Superior. EducMedSuper.Vol29(4)La Habana.oct-dic.2015
12- Molerio Sáez LE, Torres Pérez JA. Metodología para el perfeccionamiento de los tutores de formación de los estudiantes de pregrado. Rev EDUMECENTRO [Internet].2013 Ago; 5(2): 12. [Citado 2014 Abr 21]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid
=S207728742013000200011&lng=es
13- Barbón Pérez OG, Borges Oquendo L; Añorga Morales JA: La Educación Avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica. EducMedSuper. Vol29 (2) La Habana. abril- junio. 2015
14- Blanco Aspiazú Miguel, Valdés Torres Roberto, Rodríguez Collar Tomás, Blanco Aspiazú Odalys. Aplicación de métodos activos de enseñanza en el aprendizaje de habilidades clínicas. Revhabanciencméd [Internet]. 2014 Feb [citado 2016 Jun 07] ; 13( 1 ): 144-151. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2014000100016&lng=es.
15-Rivera N. Fundamentos Metodológicos del proceso docente-educativo.
El modelo de la actividad [CD-ROM]. La Habana: ENSAP; 2010.