Didactic strategies to improve the learning of clinical Pharmacology
Abstract
Introduction: When carrying out a first approach to the problem of the learning of the Pharmacology for the absence of effective didactic strategies, it has been observed as problem that medical practitioners reduce the prescription process to a practice centered in the medicine, and they leave aside the diagnostic and therapeutic character centered in the patient.
Objective: To analyze the different didactic strategies applied in the process teaching-learning of the Pharmacology in the Superior Medical Education.
Material and Methods: it was carried out a revision starting from bibliography and academic documentation that contribute to the investigation, by means of specialized databases (PubMed, EMBASE, LILACS and Web of knowledge).
Results: The Learning Based in Problems or ABP(in Spanish) is an active methodology where the student interacts, participates or builds their own knowledge through the critical analysis, search of solutions, of the similar thought, but mainly, of their paper like the center of the teaching-learning process. It was recognized the game like an amusing, creative and dynamic activity as well as the application in the classrooms of educational software classes.
Conclusions: as conclusion in taken that a great diversity of strategies and methodologies that can be applied with success for the learning of the Pharmacology exists but that they require a structural and curricular change to support their integration to the subject.
Keywords: Teaching of the Pharmacology, Medical Education, Didactic Strategies, Styles of Learning, Superior Education, Methods of Teaching, curricular Strategy.
Downloads
References
1. Organización Mundial de la Salud. Organización Mundial de la Salud. [Online].; 2016 [citado 2016 octubre 2. Disponible en: http://www.who.int/suggestions/faq/es/.
2. Organización Mundial de la Salud. Organización Mundial de la Salud. [Online].; 2015. Disponible en: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/antibiotic-resistance/es/.
3. De Vries T, Henning R, Hogerzeil H, Fresle D. Guía de la buena prescripción. Ginebra: Organización Mundial de la Salud OMS; 1998.
4. Mendoza N. Farmacología Médica / Medical Pharmacology Buenos Aires: Ed. Médica Panamericana; 2008.
5. UNESCO. RedBioética. [Online].; 2016. Disponible en: http://redbioetica.com.ar/medicamentos-y-mercado/.
6. Cabezas M, Gimeénez A, MIltre P, Dibová V, Bellot J, Pastor J, et al. Una experiencia docente internacional para la elaoración de material docente práctico sobre la Farmacología Alicante: Instituto de Ciencias de la Educación; 2015.
7. Díaz G, Bustamante D, Maya J, Mora S. Estilos de aprendizaje y aprendizaje basado en problemas en un curso de Farmacología para estudiantes de Tecnología Médica (Facultad de Medicina, Universidad de Chile). Revista Farmacología. 2013; 6(2): p. 48-56.
8. Rodríguez M, García M, López L, Pérez A, Rodríguez R, Huguet Y. Estrategia de ajuste curricular con enfoque interdisciplinario para la farmacología en medicina. EDUMECENTRO Revista Educación Médica del Centro. 2009; 1(2): p. 55-61.
9. Yodu N, Peña C, Valdés S, Acosta E. El Juego, una estrategia docente para la enseñanza de la Farmacología en Ciencias Medicas. II Conferencia Internacional de Educación Médica para el Siglo XXI. 2014.
10. Fernández M. Impacto de la evaluación formativa en el aprendizaje de la Farmacología: un seguimiento de tres años. Ars Pharmaceutica. 2014; 55(4): p. 30-37.
11. Martínez M, Sierra M, Artiles K, Martínez Y, Anoceto A, Navarro L. FarmacOft: software educativo para la farmacología contra las afecciones oftalmológicas. Revista EDUMECENTRO. 2015; 7(2).
12. Placencia M, García C, Mendoza H, Tenorio L, Silva J, Carreño J. Nivel de satisfacción de estudiantes en el diseño e implementación del laboratorio de simulación virtual en la Sección de Farmacología de la Facultad de Medicina de la UNMSM. Revista Horizonte Médico. 2015; 15(3).
13. SENPLADES. Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017 Quito: SENPLADES; 2013.
14. Asociación Médica Mundial. WMA. [Online].; 2010. Disponible en: http://www.wma.net/es/30publications/10policies/p7/.
15. Ernst F, Grizzle A. Drug related morbility and mortality: updating the cost-of-illness model. Arm Pharm Assoc. 2001; 41: p. 192-199.
16. Rodríguez R, Vidrio H, Campos A. Guía de farmacología y terapeútica. 2nd ed. México: McGraw Hill; 2009.