Suggestions on how to use bibliographic references for dealing with curricular strategies. History of Cuba II. Dentistry

Authors

  • Rosa Elena Tennyson Cantillo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.
  • Andrea Margarita Hernández Salgado Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.
  • Sol Ángel Rosales Reyes Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.
  • Magalys Clark Silot Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.
  • Mauricio González Ruiz Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.
  • Mahely Olivera Valdés Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.

Abstract

Introduction: The History of Cuba II syllabus lacks suggestions about bibliography that allow the teaching staff to deal with the curricular strategies in the Curriculum “D” in dental studies.

Objective: To suggest the use of bibliographies for the treatment of curricular strategies in the subject History of Cuba II in Dentistry.

Material and methods: A descriptive pedagogical research was conducted.  Methods of document analysis, methodological workshop, and bibliographic review were used.

Results:  A total of 33 bibliographies were found, and proposals were made for linking curricular strategies in each of the topics of History of Cuba II syllabus for dental studies.

Conclusions: The suggested bibliographies can contribute to the treatment of curricular strategies in the subject History of Cuba II, and favor the comprehensive training of the first- year dental students.

Keywords: bibliographies, curricular strategies, History of Cuba II, pedagogical research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Elena Tennyson Cantillo, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.

Licenciada en Educación, Especialidad Historia. Master en Historia Contemporánea, Mención Estudios Latinoamericanos. Profesora Instructor

Andrea Margarita Hernández Salgado, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.

Licenciada en Educación, Especialidad Historia y Ciencias Sociales, Master en Ciencias de la Educación, Mención en Enseñanza Técnica y Profesional. Profesora Auxiliar.

Sol Ángel Rosales Reyes, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.

Licenciada en Educación, Especialidad Historia y Ciencias Sociales, Master en Ciencias de la Educación Superior. Profesora e Investigadora Auxiliar.

Magalys Clark Silot, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.

Licenciada en Educación, Especialidad Marxismo-Leninismo. Master en Gestión de la Calidad y Ambiental, Profesora Asistente.

Mauricio González Ruiz, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.

Licenciado en Historia, Profesor Asistente.

Mahely Olivera Valdés, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Estomatología “Raúl González Sánchez”. La Habana.

Licenciada en Educación, Especialidad Historia y Ciencias Sociales, Master en Ciencias de la Educación Superior. Profesora Auxiliar.

References

Grau León I, González Longoria Md, Peguero Morejón H, Rodríguez Méndez G, Cabo García R. Gestión curricular de la carrera de Estomatología. Facultad de Estomatología de La Habana. 2008-2013. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2015 [citado 2016 Dic 1];7(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/535.

Informe Central al 7mo Congreso del Partido Comunista de Cuba. Granma. Órgano Oficial del Comité Central del Partido Comunista de Cuba. 17 de abril, 2016. P.8

Programa de la Disciplina Historia de Cuba. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Comisión Nacional de Carrera de Estomatología: La Habana, 2011.

Cordoví Núñez Y. La enseñanza de la Historia en las escuelas públicas en Cuba (1899-1920). Cuadernos Cubanos de Historia. La República: Economía, Política y Sociedad. La Habana: Historia; 2015

Aladro Cardoso M. Galdosa Aladro L. La Educación Física como componente del sistema integral de educación. Cuadernos Cubanos de Historia. La República: Economía, Política y Sociedad. La Habana: Historia; 2015.

López González H. La norma jurídica cubana como protección del patrimonio cultural de la nación. Cuadernos Cubanos de Historia. Caminos que marchan juntos: Cultura y Sociedad. La Habana: Historia; 2015

Cabo García Rogelio, Grau León Ileana. Metodología y aplicación de las estrategias curriculares en la asignatura Rehabilitación protésica de la carrera de Estomatología. EducMedSuper [Internet]. 2012 Mar [citado 2016 Dic 01] ; 26( 1 ): 83-91. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100009&lng=es.

Published

2018-08-01

How to Cite

1.
Tennyson Cantillo RE, Hernández Salgado AM, Rosales Reyes S Ángel, Clark Silot M, González Ruiz M, Olivera Valdés M. Suggestions on how to use bibliographic references for dealing with curricular strategies. History of Cuba II. Dentistry. Rev haban cienc méd [Internet]. 2018 Aug. 1 [cited 2025 Jul. 1];17(4):648-57. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2026

Issue

Section

Educational Sciences