Curricular strategy of Natural and Traditional Medicine in the Comprehensive Dentistry Discipline
Abstract
Introduction: Natural and Traditional Medicine constitutes a necessary formative area according to the Professional Framework of the future graduate students in Dentistry. It is defined as a curricular strategy in the current curriculum according to “D” plan, in which the main integrative discipline, Comprehensive Dentistry, is the focal point in the student´s formation.
Objective: To describe the curricular strategy of Natural and Traditional Medicine in the Comprehensive Dentistry Discipline.
Material and Methods: A descriptive research, with document analysis was carried out. The documents reviewed were: the curriculum in Dentistry; curricular strategies with an emphasis on Natural and Traditional Medicine; the disciplines of Dentistry, in greater detail of Comprehensive Dentistry, and their subjects.
Results: The contents on NTM were included in the dental curriculum according to “C” plan. The current “D” plan maintains and improves them, when establishing the NTM as one of the curricular strategies, which presents topics that are expected to be covered in 16 of the 20 subjects of Comprehensive Dentistry as the main discipline. A lack of coincidence among the documents related to the implementation of the strategy was observed.
Conclusions: The curricular strategy of NTM in the Comprehensive Dentistry Discipline establishes contents to develop in a high number of subjects of Comprehensive Dentistry as the main discipline, with an integration of conventional dental practices, although a lack of coincidence was perceived among the documents related to the implementation of this work.
Keywords. Curricular strategy, Natural and Traditional Medicine, Comprehensive Dentistry, curriculum, curricular discipline.
Downloads
References
1. Castro Martínez J, Mederos Luís II, García González A. Integración de contenidos de Medicina Natural y Tradicional desde una perspectiva interdisciplinaria. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 2018 Ene 7];8(1 SUP):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/572/html_119
2. Guillaume Ramírez V, Ortíz Gómez MT, Alvarez Artímez I, Marín Quintero E. Aplicación de la Medicina Natural y Tradicional y dificultades para su uso en Estomatología. Rev Cubana Estomatol [revista en Internet]. 2017 [citado 2018 Mar 7];54(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/1211/351
3. Zúñiga Monier B, Caballero Orduño A. La medicina tradicional y natural y los ensayos clínicos: un reto de las ciencias médicas en el siglo XXI. MEDISAN [Internet]. 2016 Abr [citado 2018 Feb 01];20(4):578-585. Disponible en:
http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000400019&lng=es&nrm=iso
4. Sierra Figueredo S, Fernández Sacasas JA, Miralles Aguilera E, Pernas Gómez M, Diego Cobelo JM. Las estrategias curriculares en la Educación Superior: su proyección en la Educación Médica Superior de pregrado y posgrado. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2009 Sep [citado 2017 Nov 11];23(3):96-104. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300009&lng=es.
5. del Toro Chang K, Góngora Vega M, Labrada Almaguer R, Jorge Figueredo E, Benítez Méndez Y. Las estrategias curriculares en la carrera de Estomatología. ccm [Internet]. 2015 Jun [citado 2017 Nov 12];19(2):300-307. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812015000200011&lng=es.
6. Segredo Pérez AM, García Milián AJ, López Puig P, León Cabrera P, Perdomo Victoria I. Enfoque sistémico del clima organizacional y su aplicación en salud pública. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2015 Mar [citado 2017 Nov 22];41(1):115-129. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662015000100010&lng=es.
7. Díaz Velis Martínez E, Cobas Vilches ME, Wong Orfila T. Labor metodológica y enfoque de sistema en la carrera de Medicina. Facultad de Medicina de Villa Clara. EDUMECENTRO [Internet]. 2009 [citado 2018 Ene 7];1(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en:
http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/33/71
8. González Ramos RM, Rosales Reyes SA, Raymundo Padrón E, Rodríguez Suarez S. La estomatología general integral disciplina rectora del nuevo modelo de formación profesional. En: II Conferencia Internacional de Educación Médica para el Siglo XXI, La Habana,2014.[La Habana: Cencomed/Infomed/CNICM; 2014] [Revisado en Internet: 2017 Nov 11]. Disponible en:
http://conferenciasiglo21.sld.cu/index.php/conferenciasiglo21/2014/paper/view/279/72
9. Grau León I, González Longoria Md, Peguero Morejón H, Rodríguez Méndez G, Cabo García R. Gestión curricular de la carrera de Estomatología. Facultad de Estomatología de La Habana. 2008-2013. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 2018 Ene 7];7(1):[aprox. 12 p.]. Disponible en:
http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/535/html_21
10. Concepción Obregón T, Matos Rodríguez A, González González LE, García Vera N. Formación de habilidades profesionales durante el tercer año de la Carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Jun [citado 2017 Nov 22]; 18(3):481-491. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000300012&lng=es.
11. Guillaume Ramírez V, Ortiz Gómez MT, Álvarez Artímez I, Marín Quintero ME. Evaluación del conocimiento sobre Medicina Natural y Tradicional en estomatólogos del municipio Playa. Rev haban cienc méd [revista en la Internet]. 2014 [citado 2017 Nov 12];13(1):120-133. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2014000100014&lng=es
12. Carpio Pérez L, Momplet Pérez V, Plasencia Iglesias M, San Gabino Paredes Y, Canto Darias M, Pérez Castillo O. Estrategia metodológica para incrementar las investigaciones sobre Medicina Natural y Tradicional en Villa Clara. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Feb [citado 2017 Nov 22]; 8 (Suppl 1):31-45. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500004&lng=es.
13. Tosar Pérez MA. Nivel de conocimiento de los profesores en Medicina Natural y Tradicional en la disciplina de Medicina General Integral (MGl). Educ Med Super [Internet]. 2015 Dic [citado 2018 Mar 06];29(4):685-692. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000400003&lng=es.
14. Rivera Michelena N. Impacto del enfoque sistémico del proceso docente en el desarrollo de la personalidad competente. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 2018 Ene 7];9(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en:
http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/916/html_227