Evaluation of the pedagogical professional performance of the tutor of residents in Comprehensive General Medicine
Keywords:
Tutor, medical education, role performance, evaluation, family medicine.Abstract
Introduction: The evaluation of the pedagogical performance of the tutor is vital to raise the quality of the educational process.
Objective: To define the evaluation of the pedagogical performance of the tutor in the formation of the specialist in Comprehensive General Medicine.
Material and Methods: A literature review was carried out from January to December 2020. Database Pubmed, the scientific electronic library SciELO, and Google Scholar were used. Review articles, research articles, and Web sites published less than 10 years ago in both Spanish and English that made reference to the topic through the title were evaluated.
Development: Regularities among authors from the scientific community in Advanced Education were identified: process related to the objects of pedagogy from the action and behavior of specialists with the teaching roles of tutors, which starts from the fulfillment of the objectives and own methods of the work content, and refers to undertake the activities carefully to ensure precision, accuracy, depth, originality, and speed all of which is associated with the professionalization process.
Conclusions: The evaluation of the pedagogical professional performance of the tutor in the formation of the specialist in Comprehensive General Medicine is defined as a systematic, continuous, and flexible process that allows to check, measure, and evaluate the fulfillment of the functions, actions, and tasks expressed in the professional performance of the tutor from knowing, knowing how to do, and knowing how to be in accordance with the current requirements within the context of in-service training.Downloads
References
1- Delgado Rodríguez, Y; Gómez Oliveros, YY; Elías Mejías, YE; Bauta Velázquez, Y; Delgado Rodríguez, Y. El tutor y su influencia en el proceso de formación del especialista en MGI.EDUMED Holguín. VII Fórum científico de la SOCECS. [Internet]. 2018 [citado 2021 May 12]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/view/126/0
2- Navaza Buzón,DA; Barocela Arguelles,B; Rodríguez Oliva,SI; Ruiz Fuentes,D; Martinola Meléndez,JR; Romero Hernández,L. Preparación del tutor para la formación del especialista en Medicina General Integral. Septiembre- diciembre 2018. EDUMED Holguín. VIII Jornada Científica de la SOCECS. [Internet]. 2019 [citado 2021 May 12]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/view/356/229
3- Lema-Cachinell A, Delgado-Saeteros EZ, Lema-Cachinell BM. La productividad de la evaluación del desempeño profesional docente: una mirada desde la Pedagogía. stgo [Internet]. 11 de abril de 2017 [citado 12 de mayo de 2021];(142):16-25. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view
4- Ortiz García Martha, Borges Oquendo Lourdes de la Caridad, Rodríguez Ribalta Isis, Sardiñas Arce María Elena, Balado Sansón Rogelio. Pedagogical model for the improvement of teaching performance based on an approach to competences in the specialty of Pediatrics. Rev haban cienc méd [Internet]. 2018 Feb [citado 2021 Mayo 12] ; 17( 1 ): 129-143. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2018000100014&lng=es.
5- Granados Guerra, L. La atención al desempeño profesional pedagógico del docente durante el proceso de formación profesional. La Habana. Rev Cub de Tec de la Sal [Internet] 2015 [citado 12 de mayo de 2021]; 6 (4). Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=63310#
6- Gómez LF, Valdés MG. The Evaluation of Teacher Performance in Higher Education. Propósitos y Representaciones. [Internet] 2019 [citado 12 de mayo de 2021]; 7(2), 479-515. Disponible en: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
7- Piamo Morales A, Ferrer Marrero D. El desempeño del tutor de tesis en el proceso de formación del residente. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 9 Ago 2021]; 35(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2067
8- Salas Perea Ramón Syr, Salas Mainegra Arlene. Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Mar [citado 2021 Mayo 12] ; 9( 1 ): 208-227. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000100013&lng=es.
9- Valcárcel Izquierdo Norberto, Suárez Cabrera Antonio, López Espinosa Guillermo José, Pérez Bada Elvis. La formación permanente y continuada: principio de la educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Dic [citado 2021 Mayo 12] ; 11( 4 ): 258-265. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400258&lng=es.
10- Roca Serrano, AR. Modelo de Mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes que laboran en la Educación Técnica y Profesional. [Tesis en Internet]. Holguín: Instituto Superior Pedagógico ¨José de la Luz Y Caballero¨. 2001. Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/5226
11- Torres Pérez, G. Modelo de Capacitación para los dirigentes de la Educación Técnica y Profesional. Tesis en opción al Grado de Dr. en Ciencias Pedagógicas. ISPEJV. La Habana. 2004. [citado 2021 May 12] Págs.34 – 35. Disponible en: https://www.google.com/search?q=Modelo+de+Capacitaci%C3%B3n+para+los+dirigentes+de+la+Ecuaci%C3%B3n+T%C3%A9cnica+y+Profesional.&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=LN6Ko_3vSEUS1M%252CxzdgszVC7Px_OM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQyZ8ea9xEVMX0QuXD6hedtvqn1Ig&sa=X&ved=2ahUKEwiU4fK2oMTwAhWNRDABHZKlDFEQ9QF6BAgQEAE#imgrc=LN6Ko_3vSEUS1M
12-Alpízar Caballero Lourdes Bárbara, Añorga Morales Julia. El modelo del tutor de especialidades médicas del ISMM "Dr. Luis Díaz Soto". Educ Med Super [Internet]. 2007 Jun [citado 2021 Mayo 12] ; 21( 2 ). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000200009&lng=es.
13-Miranda González Dianelys, Prieto Souto Richard, TosarPérez María Asunción, Sánchez González Marta Eloisa, Ruisánchez Montero Iliana, Tamayo Verdecia Arelis. Theoretical Referents for the Pedagogical Training of Tutors in the Medical Major. Educ Med Super [Internet]. 2019 Jun [citado 2021 Mayo 12] ; 33( 2 ): e1497. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200018&lng=es.
14-Rojas Hernández Karen Ibet, Hernández Hernández Juan Reinaldo, Ponce Milián Zenaida, Soler Cárdenas Silvio. La habilidad para el manejo de la información científica en estudiantes de estomatología. Curso 2018-2019. Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2020 Oct [citado 2021 Mayo 12]; 42(5): 2328-2344. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242020000502328&lng=es
15-Oramas González René, Jordán Severo Tamine, Valcárcel Izquierdo Norberto. Competencias y desempeño profesional pedagógico hacia un modelo del profesor de la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2013 Mar [citado 2021 Mayo 12] ; 27( 1 ): 123-134. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100015&lng=es.
16-Puerto Hernández SA, Izquierdo Machín E. Estrategia pedagógica para el mejoramiento profesional de los tutores de enfermería del nivel primario de salud. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [revista en Internet]. 2017 [citado 2020 Ago 17];7(3). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/798Torquemada, A. D., & Jardínez, L. La formación de competencias docentes universitarias a partir de la evaluación del desempeño del tutor. [Internet]. 2019. [citado 2021 Mayo 12]; 49(1), 39–52. Disponible: https://digibug.ugr.es/handle/10481/60843
17-Torquemada, A. D., & Jardínez, L. La formación de competencias docentes universitarias a partir de la evaluación del desempeño del tutor. [Internet]. 2019. [citado 2021 Mayo 12]; 49(1), 39–52. Disponible: https://digibug.ugr.es/handle/10481/60843
18-Ponce, C. S., García-Cabrero, B., & Caso, N. J. Optimización de la medida en el diseño de un instrumento para evaluar las competencias de tutores universitarios. 7º Encuentro Nacional de Tutoría. ANUIES. México: Universidad de Guanajuato. 2016. [citado 2021 May 12] Disponible en: https://oa.ugto.mx/optimizacion-de-la-medida-en-el-diseno-de-un-instrumento-para-evaluar-las-competencias-de-tutores-universitarios.html
19-Celis-Aguilar E, Dehesa-López E, Martínez-González A. El residente como evaluador del desempeño docente en las especialidades médicas. Educación Médica [Internet]. 2018 [citado 2021 Agosto 4]; 19(4): 217-222. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317300682
20-Morán Barrios J. Metodologías complementarias de aprendizaje para la adquisición de competencias en la formación de especialistas y actividades profesionales confiablesComplementary learning methodologies for the acquisition of competencies in postgraduate medical education and Entrustable Professional Activities (EPAs). Educación Médica [Internet]. 2020 [citado 2021 Mayo 12]; 21(5): 328-337. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181320300383
21-Balseiro Rodríguez Jorge Lino, Mella Herrera Liuba, Errasti García Mairin Yanet, Mesa Alfonso Liset, Herrera Perdomo Deisy, Ramos Díaz Adrian. La actividad de la tutoría en las carreras de las ciencias médicas. Rev.Med.Electrón. [Internet]. 2018 Dic [citado 2021 mayo 12] ; 40( 6 ): 2186-2202. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000602186&lng=es.
22-Pérez Abesada B, Gómez Castañedo S. "Un acercamiento al desempeño profesional del tutor de la carrera pedagógica de mecánica y sus competencias." Pedagogía Universitaria [Internet].2009 [citado 2021 mayo 12] ; 14( 2 ). Disponible en: https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA466941009&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=16094808&p=AONE&sw=w
23-Fernández Fernández IM. Moreira L. Modelo de Tutoría Académica con Énfasis en la Comunicación Pedagógica, en el Proceso Formativo Universitario. Revista Científica Sinapsis [Internet].2017 [citado 2021 mayo 12]; 1(1). Disponible en: https://doi.org/10.37117/s.v1i1.10
24-Díaz Valdés Liuba, Pérez García Lizandro Michel. The evaluation of the didactic competence in the field of Medical Education. Gac Méd Espirit [Internet]. 2017 Abr [citado 2021 Mayo 12]; 19(1): 10-15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212017000100003&lng=es.
25-Espino Suárez M, Fundora Pedroso Y. The cartographic means in the professional acting of the educational one of Integral General Medicine. Varona. Revista Científico Metodológica [Internet]. 2018 [citado 2021 May 12]; (67).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000200025&lng=es&tlng=en.
26-Pérez Acosta, M; Pichs García, LA, Cejas Acosta, L. Propuesta de modelo de evaluación del desempeño médico de los especialistas de MGI en la APS. La Habana. Escuela Latinoamericana de Medicina. [Internet]. 2018 [citado 2021 May 12]. Disponible en: http://medicinafamiliar2019.sld.cu/index.php/medfamiliar/2019/paper/view/361/198
27-Salazar Duany Z, Ducónger Castellanos RD, Portuondo Hitchman OL. Importancia de la estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño de los tutores en la educación en el trabajo. Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2019 [citado 2021mayo 12]; 13(1 Especial):[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/960
28-Bravo Acosta, T; Añorga Morales, JA; Cardoso Camejo, L. Propuesta de dimensiones e indicadores para evaluar el desempeño profesional de los especialistas en Medicina Física y Rehabilitación de la Habana. Panorama Cuba y Salud. [Internet]. 2019 [citado 2021 mayo 12]; 14(1) .Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=96244#
29-De la Cruz Flores G, Abreu-Hernández L F. Evaluación de la tutoría en los estudios de posgrado: construcción y validez de escalas. México. Revista de Docencia Universitaria. [Internet]. 2017 [citado 2021 mayo 12]; Vol. 15(1): 11-36 Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5682