Clinical simulation guides and videos for autonomous nursing learning
Keywords:
Audiovisual demonstration, nursing education, clinical practice guidelines, contextualized learning, instructional films and videos, simulation exercise.Abstract
Introduction: Nursing teaching must move from a traditionalist teacher-centered perspective to a student-centered approach. The latter promotes autonomous learning where the teacher acts as a mediator, but not as a source of knowledge.
Objective: To identify the need to use clinical simulation guides and videos for the autonomous learning of nursing students at the University of Cundinamarca.
Material and Methods: Research under the positivist paradigm, with a descriptive design and a quantitative cross-sectional approach conducted during the first quarter of 2020 on a population of 376 students. An intentional non-probabilistic sampling made up of 95 nursing students was carried out. The data were obtained through a self-administered and anonymous survey. A descriptive evaluation of the data was performed.
Results: The results show that 75% of the students demonstrated a high level of need to use guides and videos for their autonomous learning; they considered that the procedures carried out in simulated practices provided greater degree of safety and clarity; in addition, 62% assured that it is a relevant tool for nursing learning.
Conclusions: A high need to use clinical simulation guides and videos for autonomous learning in nursing students was demonstrated. These resources promote motivation, safety, and caregiving skills, reducing risks in clinical practices. Regular updating is crucial to ensure their usefulness and innovation.
Downloads
References
1. Jowsey T, Foster G, Cooper-Ioelu P, Jacobs S. Blended learning via distance in pre-registration nursing education. Nurse Educ Pract [Internet]. 2020; 44. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102775
2. Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones [Internet]. Caracas: IESALC; 2020 [Citado 03/12/2022]. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf
3. Galarza VA, Wolhein LE, Cedeño-Tapia SJ. Uso de Recursos Educativos Digitales abiertos en la formación de enfermería durante la pandemia por COVID-19. Rev Cient Enferm [Internet]. 2021[Citado 03/12/2022];10(2):132-44. Disponible en: https://bit.ly/3p2Jd4C
4. Perdomo-Martínez AM, Díaz-Jurado LC, Cedeño-Tapia SJ, Escalona-Márquez LN, Calderón-Padillacon MC, Villanueva-Rodríguez JA. Satisfacción estudiantil sobre la simulación clínica como estrategia didáctica en enfermería. Enferm Investig [Internet]. 2022 [Citado 03/12/2022];7(3):36-42. Disponible en: https://doi.org/10.31243/ei.uta.v7i3.1681.2022
5. Cedeño Tapia SJ, Escalona Márquez LN, Díaz Jurado LC. Memorias Congreso Internacional de Educación Superior en Enfermería "Pasado, Presente y Futuro". Revista Unidad Sanitaria XXI [Internet]. 2021[Citado 03/12/2022];1(1). Disponible en: https://doi.org/10.57246/rusxxi.v1i1.39
6. Ayala-Valladolid D, Espinoza-Moreno TM. Utilidad de la simulación clínica para lograr competencias en estudiantes de enfermería en tiempos de la COVID-19. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2020 [Citado 12/12/2022];36. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3946
7. Amaya-Afanador A. Importancia y utilidad de las “Guías de simulación clínica” en los procesos de aprendizaje en medicina y ciencias de la salud. Univ Médica [Internet] 2011 [Citado 03/12/2022];52(3):309–14: Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2310/231022506006.pdf
8. Díaz Jurado LC. Resiliencia estudiantil en tiempos COVId-19. Revista Unidad Sanitaria XXI [Internet]. 2022;2(4):75-7. Disponible en: https://doi.org/10.57246/rusxxi.v2i4.19
9. Cedeño Tapia SJ. La inteligencia artificial como herramienta complementaria en la investigación y educación: responsabilidad ética y humana. Revista Unidad Sanitaria XXI [Internet]. 2023;3(8). Disponible en: https://doi.org/10.57246/rusxxi.v3i8.47
10. Muñoz-Barrera A. Modelo Educativo Digital Transmoderno [Internet]. Colombia: Universidad de Cundinamarca; 2019 [Citado 02/12/2022];9:1-13. Disponible en: https://www.ucundinamarca.edu.co/documents/varios/2019/medit-1.pdf
11. Cruz–Páez FO, Vanegas–Flórez O. Competitive intelligence, technological vigilance and organizational culture universidad de cundinamarca facatativá. PGC [Internet]. 2020;6(12):84. Disponible en: https://doi.org/10.29105/pgc6.12-5
12. Rizo-Rodríguez M. Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos [Internet]. 2020;6(12):28-37. Disponible en: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
13. Díaz-Jurado LC, Rodríguez –Carrillo R. Guías y Videos De Simulación Clínica. En su: El Aprendizaje Autónomo de Los Estudiante de Enfermería de Núcleos Temáticos Valoración y Semiología, Procedimientos Básicos y Específicos del Cuidado de la Persona. Primer Periodo del Año 2020. [Tesis de Especialidad]. Colombia: Universidad de Cundinanamarca; 2020
14. Cronbach LJ, Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika. 1951;16 (3): 297-334
15. Cohen L, Manion L, Morrison K. Métodos de investigación en educación [Internet]. Gran Bretaña: Routledge; 2002. Disponible en: https://doi.org/10.4324/9780203224342
16. Perdomo-Martínez AM, Díaz-Jurado LC, Cedeño-Tapia SJ, Escalona-Márquez LN, Calderón-Padilla MC, Villanueva-Rodríguez JA. Satisfacción estudiantil sobre la simulación clínica como estrategia didáctica en enfermería. Enfermería Investiga [Internet]. 2022; 7(3): 36 – 42Disponible en: https://doi.org/10.31243/ei.uta.v7i3.1681.2022
17. Cedeño-Tapia SJ, Villalobos-Guiza MN, Rodríguez-López JI, Fontal-Vargas PA. La educación de enfermería en Latinoamérica y los entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Cuidarte [Internet]. 2021;10(20):19-30. Disponible en: http://dx.doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2021.10.20.79919
18. Escalona Márquez LN, Cedeño-Tapia SJ, Virgili-Lillo MA. Competencia docente en el contexto de la evaluación universitaria en México. Educ Sup Soc [Internet]. 2022;34(2):376-98. Disponible en: https://doi.org/10.54674/ess.v34i2.653
19. Barbón-Pérez OG y Fernández-Pinto JW. The role of strategic educational management in knowledge management, science, technology, and innovation in higher education. Rev Educación Médica [Internet]. 2018;19(1):51-5. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001
20. Escalona Márquez LN. Marcos de competencias digitales docentes y sus aportes en Latinoamérica. Revista Unidad Sanitaria XXI [Internet]. 2021 [Citado 03/04/2023];1(3):11-28. Disponible en: https://doi.org/10.57246/rusxxi.v1i3.2
21. Cedeño-Tapia SJ. Redes profesionales para el desarrollo personal y colectivo, en el auge de la información y el conocimiento. Revista Unidad Sanitaria XXI [Internet]. 2022; 2(5):6-11. Disponible en: https://doi.org/10.57246/rusxxi.v2i5.21
22. Alconero-Camarero AR, Sarabia-Cobo CM, González-Gómez S, Ibáñez-Rementería I, Álvarez-García MP. Descriptive study of the satisfaction of nursing degree students in high-fidelity clinical simulation practices. Enfermería Clínica [Internet]. 2020; 30(6): 404-10. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2019.07.007
23. Cataneo A, Boldrini E, Lubinu F. “Take a look at this!”. Video annotation as a means to foster evidence-based and reflective external and self-given feedback: A preliminary study in operati on room technician training. Nurse Education in Practice [Internet]. 2020; 102770. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102770
24. Monsalve-Lorente L, Aguasanta-Regalado ME. Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo: la era digital en la escuela Rev Latinoam Tecnol Educ [Internet]. 2020; 19(1):139–54. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139
25. López-Jiménez K. Suárez-Lozano JD. Aproximación al estado del arte sobre la simulación clínica como herramienta en el desarrollo de habilidades del proceso de enseñanza-aprendizaje de los enfermeros en formación 2008-2016. [Tesis Especialidad]. Coombia: Universidad de Cundinamarca; 2017 [Citado 03/12/2022]. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12558/1210
26. Martínez Arce A, Araújo Blesa M, Tovar Reinoso A, Rodríguez Gómez P, Vélez Vélez E, García-Carpintero B. Integración de la metodología docente de la simulación clínica en el currículum de grado en enfermería Revista Enfermería Docente [Internet]. 2021 [Citado 12/12/2022];114(1):17-22 [Citado 03/12/2022]. Disponible en: https://ciberindex.com/index.php/ed/article/view/11417ed
27. Perdomo-Martínez AM, Díaz-Jurado LC, Cedeño-Tapia SJ, Escalona-Márquez LN, Calderón-Padillacon MC, Villanueva-Rodríguez JA. Satisfacción estudiantil sobre la simulación clínica como estrategia didáctica en enfermería. Enferm Investig [Internet]. 2022 [Citado 06/09/2023];7(3):36-42. Disponible en: https://doi.org/10.31243/ei.uta.v7i3.1681.2022
28. Amaya Afanador A. Importancia y utilidad de las “Guías de simulación clínica” en los procesos de aprendizaje en medicina y ciencias de la salud. Univ Med [Internet]. 2011;52(3):309-14. Disponible en: https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed52-3.iugs