Assessments by family doctors about their knowledge of violence acquired during their professional training
Keywords:
Specialty in Comprehensive General Medicine, didactic strategy, teaching-learning process, violence.Abstract
Introduction: Insufficient content on violence in the training of theComprehensive General Physician (MGI) could have a negative impact on
the knowledge and skills of these professionals to address this problem.
Objective: To describe the considerations of a group of family doctors
about their knowledge and skills for managing violence, acquired during
their training as specialists.
Material and Methods: An observational, descriptive, and cross-
sectional study was carried out with a population of MGI specialists
(N=71) from two polyclinics in Playa municipality between 2020 and
2023. A survey was applied, the analysis of which was carried out through
descriptive statistics, and the Chi square test, considering p<0.05 as
statistical significance. The informed consent process was carried out.
Results: The results show that 85.9 % of the specialists considered
the content on violence issues received during the specialization process
insufficient. A the clinic report having more knowledge about the axes
of the action programs against violence than their colleagues (32.6 %
vs 7.1 %), which was similar to what was found regarding the theories
that explain the pathogenesis of violence (27.9 % vs 7.1 %), being these
results statistically significant. The specialists feel little prepared about
the practical and intellectual skills for managing violence.
Conclusions: Given the low preparation of the MGI specialists on
the approach to violence, a training strategy could materialize as an
alternative solution to improve the teaching-learning process related to
violent behavior
Downloads
References
1. Pérez Martínez VT, De la Vega Pazitková T, Alfonso Montero OA. Repercusión familiar de la conducta violenta, en hogares del municipio Playa, durante el bienio 2016-2017. Rev. Cubana de Med. Gen. Integral. 2020 [acceso 5/07/23]; 36(3):2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252020000300009
2. Díaz López R. Propuesta de prácticas para la atención a la violencia intrafamiliar como problema social y de salud. En: Familia, Género y violencia doméstica Diversas Experiencias de investigación social. La Habana: Instituto Cubano Investigación Cultural Juan Marinello, 2012. p. 247-69.
3. Pérez Martínez VT. Preparación global del especialista de medicina general integral en materia de violencia. Rev Educ Méd Super. 2022 [acceso 21/07/23]; 36(3):2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000300010
4. Pérez Cárdenas C, Roja Guerra Y, Cruz Forteza L, Antigua Chacón Y. Diagnóstico psicosocial comunitario como herramienta de trabajo en la Atención Primaria de Salud. Rev. Cubana de Med. Gen. Integr. 2020 [acceso 14/06/23]; 36(1):2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21252020000100004
5. Pérez Martínez VT. Competencias específicas del especialista de MGI para enfrentar la conducta violenta. Rev. Educ Méd Super. 2022 [acceso 5/02/2023]; 36(2):1-2. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article
6. Arias Falcón Y, Reyes Castellanos AJ, Pequeño Rondón MM. Síndrome del niño maltratado. Rev. Dr. Zoilo Marinello Vidaurreta. 2020 [acceso 14/06/23]; 45(2):2. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article
7. Ricardo Ramírez M, Ramírez Quesada L. El abuso sexual en la infancia y sus secuelas. Rev Médica Santiago de Cuba. 2021 [acceso 14/06/23]; 25(4):3. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article
8. Pérez Pérez V, Burgos Suárez N, Machado Mendoza D. Características de las muertes violentas ocurridas en el territorio sur de Ciego de Ávila en el quinquenio 2013- 2017. Rev Méd Electrónica de Ciego de Ávila. 2020 [acceso 14/06/23]; 26(1):1. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article
9. López Angulo LM, Fonseca Fernández M, Valladares González AM, Ramos Rangel Y. Manual para la ayuda psicológica a las mujeres víctimas de violencia de género mediante la línea CONVIDA 2020. Rev. Cubana de Med. Gen. Integr. 2021 [acceso 14/06/23]; 37(4):1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000400021
10. Hierrezuelo Rojas N, Fernández González P, León Guilart A. Violencia intrafamiliar contra mujeres de Santiago de Cuba. Rev. Cubana de Med. Gen. Integr. 2021 [acceso 14/06/23]; 37(1):2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000100014
11. Oquendo Cartón Y, Serrano Barrera OR, Batista Ferrer A, Medina Santiestevan L, Díaz González A. Caracterización de la violencia física hacia la mujer, provocada por su pareja. Rev. Dr. Zoilo Marinello Vidaurreta. 2019 [acceso 5/06/23]; 44(2):2. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article
12. Quesada Sanabria RM, Niebla Díaz Y, Sánchez Gutiérrez L, Vázquez Cruz W. Intervención educativa sobre violencia intrafamiliar y maltrato infantil en familias disfuncionales. Rev Ciencias Médicas Mayabeque. 2019 [acceso 20/06/23]; 26(1): 1. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article
13. Pérez Martínez VT, De la Vega Pazitková T, Alfonso Montero OA, Royano Larroque PA. Caracterización de la violencia doméstica en parejas disfuncionales cubanas. Rev. Cubana de Med. Gen. Integr. 2019 [acceso 2/06/23]; 35(1):2. Disponible en: https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article
14. Castellanos D, Castellanos B, Llivina M, Silverio M. Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. ISP EJV. Colección Proyectos. La Habana, 2001
15. Reinoso CC, Ballester PS, González BC. El aprendizaje desarrollador. Teoría y práctica en la formación de educadores. La Habana: Editorial Educación Cubana; 2012
16. Pérez Ariza K, Hernández Sánchez JE, Francés Racet OA. Cultura. Comprensión y desarrollo psíquico: implicación de sus nexos para una enseñanza desarrolladora. Rev Humanidades Médicas. 2018 [acceso 15/04/23]; 18(1):1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-81202018000100009
17. Pérez Toledo L, Abreu González A, Chávez Amaro DM, Caballero Pérez R. Estrategia didáctica para la habilidad toma de decisiones en la formación del especialista en Pediatría. Rev Ciencias Médicas de Cienfuegos. 2022 [acceso 25/03/23]; 20(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2022000601066
18. Hernández Conde M, Diéguez Batista R, Alberro Cardoso A, Lazo Cañete NA, Esteban de Armas IdlC, Riol Hernández M. Estrategia didáctica para la enseñanza y aprendizaje de la atención oftalmológica primaria al diabético. Rev Médica Electrónica de Ciego de Ávila. 2020 [acceso 19/06/23]; 26(1). Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/1206/2050/7284
19. Bosch Núñez AI, Martínez Sariol E, Rodríguez Reyes O. Estrategia didáctica para favorecer las relaciones interdisciplinarias entre Farmacología y asignaturas clínicas en la carrera de Estomatología. Rev Humanidades Médicas. 2022 [acceso 7/04/23]; 22(3). Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article
20. Acosta Cantillo L, Gainza Gainza M. Estrategia didáctica para desarrollar la habilidad “diagnóstico precoz del cáncer bucal” en estomatología. Rev Educ Méd Super. 2022 [acceso 11/03/23]; 36(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000300014