Academic yield and characterization psycho-pedagogic in students of dentistry career of the first course Plan D

Authors

  • Teresita de Jesús Clavera Vázquez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas de La Habana "Victoria de Girón" Carrera de Estomatología.
  • Vivian Guillaume Ramírez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas de La Habana "Victoria de Girón" Carrera de Estomatología.
  • Javier Álvarez Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas de La Habana "Victoria de Girón" Carrera de Estomatología.
  • Yadira Montenegro Ojeda Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas de La Habana "Victoria de Girón" Carrera de Estomatología.

Abstract

Introduction: The plan of studies D in the dentistry career is implemented starting from the course 2011 - 2012, where drops promotions were observed. These academic results took to analyze the influence of some aspects of the student's characterization both psychological and pedagogical consideringlike predictors of the academic yield in the educational process.
Objective:
To verify the prediction capacity of some aspects of the characterization psychological and pedagogical regarding the academic yield, in the first course of the Plan D in the dentistry career, university "Victoria of Girón".
Material and Methods:
Study explanatory observational traverse in 54 students of the first year of the dentistry career, university "Victoria of Girón".
Results:
20,4% of the students approved in ordinary exam only, of which 100,0% had academic indexes of the teaching of the college between 90 and 100 points. The 100,0% of the students withscale between 90 and 100 approved in ordinary, as well as 87,5% of those classified with high intellectual yield and 85,7% of those classified with level motivational I. The 79,6% of those coming from the direct admission, it approved in extraordinary.
Conclusions:
The promotion in the ordinary exams was markedly low in connection with the final promotion. They behaved as predictors of the student's academic yield, the scale, the intellectual yield and the level of development of the professional motivation; I didn't seize the academic index of the college and the entrance road.

 Key words: academic promotion, educational results, student’s predictors, academic yield, dentistry career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresita de Jesús Clavera Vázquez, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas de La Habana "Victoria de Girón" Carrera de Estomatología.

MSc. en Urgencias Estomatológicas, Especialista de 2do grado en EGI, Diplomada en Homeopatía, Profesor Auxiliar.

References

1. Salas R, Salas A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria. Número especial. 2012;10:293-326.

2. Martínez Calvo S. Calidad del proceso de enseñanza del análisis de situación de salud en la carrera de medicina. Rev Habanera de Ciencias Médicas. 2013;12(2).

3. Martínez Pedroso C, Leiva Cubeñas YE, Báez Pérez E, Fernández Morín J. Factores relacionados con el rendimiento académico en la asignatura Morfofisiología Humana IV, del Programa Nacional de Formación de Medicina Integral Comunitaria. Dirección nacional de docencia. República bolivariana de Venezuela. Revista Médica Electrónica. 2011;33(2).

4. Chi Maimó A, Pita García A, Sánchez González M. Fundamentos conceptuales y metodológicos para una enseñanza-aprendizaje desarrolladora de la disciplina Morfofisiología Humana. EducMedSuper. 2011;25(1).

5. Villegas Valverde CA, Lahera Sanchéz T. Caracterización de desarrollo cognitivo en estudiantes de medicina venezolanos en la Misión Barrio Adentro. Rev. EducMedSup. 2011;25(1):68-81.

6. Fernández Sacasas JA. La triangulación epistemológica en la interpretación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la medicina. RevEducMedSuper 2012;26(3):459-66.

7. Pérez Magín IM, Pers Infante M, Alonso Pupo N, Ferrero Rodríguez LM. Satisfacción de los actores del proceso enseñanza aprendizaje en la asignatura Morfofisiología II. Rev. EducMedSup. 2012;26(1).

8. Pers Infante M, Pérez Magín IM, Ferrero Rodriguez LM. Resultados académicos en la impartición de la Morfofisiología III en un Policlínico Universitario de la Habana. Primer Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas. Primera Jornada Científica de la Cátedra Santiago Ramón y Cajal. 2012.

9. Rubal Lorenzo N, Buliés de Armas S, Otero Baña Y, Valdez Martínez Y, Fernández Jiménez ME. Influencia del perfeccionamiento del Programa Analítico de Morfofisiología II en los resultados docentes de la carrera de medicina en el municipio Playa. Primer Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas. Primera Jornada Científica de la Cátedra Santiago Ramón y Cajal. 2012.

10. Martínez Pedroso C, Leiva Cubeñas YE, Báez Pérez E, Fernández Morín J. Factores relacionados con el rendimiento académico en la asignatura Morfofisiología Humana IV, del Programa Nacional de Formación de Medicina Integral Comunitaria. Dirección nacional de docencia. República bolivariana de Venezuela. Revista Médica Electrónica. 2011;33(2).

11. Gómez-López Víctor Manuel, Rosales-Gracia Sandra, Marín-Solórzano Griselda, García-Galaviz José Luis, Guzmán-Acuña Josefina. Correlación entre el examen de selección y el rendimiento académico al término de la carrera de Medicina. EducMedSuper [revista en la Internet]. 2012 Dic [citado 2013 Dic 03];26(4):502-513. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400003&lng=es

12. Soler Porro Aida Barbarita, Chirolde Núñez Raúl René. Motivación y rendimiento docente en estudiantes bolivianos del Nuevo Programa de Formación de Médicos. EducMedSuper [revista en la Internet]. 2010 Mar [citado 2013 Dic 03];24(1):42-51. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100006&lng=es.

13. Núñez Pérez Bernardo, Peguero Morejón Hilda. Diagnóstico de la motivación hacia el estudio en jóvenes de la carrera de Estomatología. EducMedSuper [revista en la Internet]. 2010 Jun [citado 2013 Dic 03] ; 24(2): . Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000200001&lng=es.

14. Oliva Mella Patricio, Narváez Carmen Gloria. Percepción de rendimiento académico en estudiantes de Odontología. EducMedSuper [revista en la Internet]. 2013 Mar [citado 2013 Dic 03]; 27(1): 86-91. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100011&lng=es.

15. Mesa Martín Ibis María, Bravo Licourt María Magdalena, Linares Valdés Hortensia, Junco Arévalo Jacqueline. Caracterización y resultados académicos de estudiantes de Medicina del Proyecto Policlínico Universitario. EducMedSuper [revista en la Internet]. 2011 Sep [citado 2013 Dic 03]; 25(3): 312-319. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000300008&lng=es.

16. López Menes M, Cruz Sánchez L, Muiño Lopez MC, Duconge Nuñez S, Grandal Arguelles R. Factores relacionados con el bajo rendimiento académico. X Seminario Internacional de Atención Primaria de Salud-Versión Virtual. 2012.

Published

2016-03-09

How to Cite

1.
Clavera Vázquez T de J, Guillaume Ramírez V, Álvarez Rodríguez J, Montenegro Ojeda Y. Academic yield and characterization psycho-pedagogic in students of dentistry career of the first course Plan D. Rev haban cienc méd [Internet]. 2016 Mar. 9 [cited 2025 Jul. 13];15(2):259-68. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/954

Issue

Section

Educational Sciences