Empirical evidence of the Patricia Benner´s Theory in the professional activity of nursing bachelor degree
Abstract
Introduction: Cuban nurses should be aware that their profession is a system historically constituted by an ordered knowledge whose veracity is checked and points out every day during the passing of research and nursing practice.
Objective: To describe the level of empirical evidence of Patricia Benner’s theory; from the beginner to expert.
Material and Methods: This article is the result of an observational - descriptive study. To write this article, were used the method of analysis and synthesis, inductive - deductive, historical - logical, the hypothetical - deductive. It starts with a theory’s chronological study where the theory’s structure was broken down, and explained, treating one by one the proposals and main elements of the theory, applying it to the problem that bring about this article.
Results: Patricia Benner has developed a descriptive and interpretative compendium about clinical nursing. Patricia Benner’s theory; provides an opportunity to consider different ways of seeing and doing things, which is assumed as a stimulus to thought, in the opinion of the authors when it is studied the labor and professional progress of Nursing’s Bachelor, we understood how the changes that resulted in the labor and social environment are influenced by technological, economic, social and political factors.
Conclusions: The empirical evidence of Patricia Benner’s theory; is overwhelming, we consider that helps to increase the knowledge and interpretation of reality and to systematize and give an order to knowledge.
Keywords:Patricia Benner’s Theory, beginner, advanced beginner, competent, efficacious, expert.
Downloads
References
1. Balasco E. The role of the chief nursing officer in learding the practice: Lessons from the Benner Tradition. NursAdmin Q 2008; 32(2):87-91.
2. Pereira Á, Rivera S. O Cuidado de si como principio ético do trabalhoemenfermagem. Texo& Contexto Enfermagem 2005; 14 (001):111-9.
3. Busquets M. La ética del cuidar. V congreso nacional de enfermería en ostomías. Ponencia. Disponible en:www. estomaterapia.es /Congresos/congreso2004/ /Ponencias/5
4. Silva I, Vieira M, Dias S, IsseS,Radûnz V, Atherino E, de Santana ME. Cuidado, autocuidado e cuidado de si: umacompreensão paradigmática para o cuidado de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP 2009;43(3):697-703
5. Massó E, Fernández J, Macías C, Betancourt Y. Valoración de algunas teorías de enfermería y la vigencia en la práctica cubana. Revista Cubana de Enfermería 2008; 24:(3-4)
6. Añorga, J. Una tarea para el mejoramiento profesional y humano. En Boletín. Educación Avanzada. CENESEDA. Conferencia impartida en Consejo Científico CENIC y 1er. Taller Internacional de Educación Avanzada. Cuba. Mayo, 1995.
7. Añorga, J. La Educación Avanzada y el mejoramiento humano. Tesis de segundo grado. La Habana, Cuba. 2012.
8. Valcárcel, N. Tesis doctoral. Estrategia de Superación Interdisciplinaria para profesores de ciencias de las secundarias básicas. ISPEJV. Ciudad de La Habana. Cuba. 1998.
9. León R. Enfermería ciencia y arte del cuidado. Rev Cubana Enfermería [online].2006, 22(4) citado 2015 -04- 19]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086403192006000400007&lng=es&nrm=iso
10. Organización Panamericana de la Salud. El progreso en la Salud de la población. Informe Anual del Director. Capítulo 2. La Salud en el desarrollo humano. Documento Oficial # 298. 2000.
11. Blanco, A y colaboradores: Filosofía de la educación. Selección de lecturas.Editorial Pueblo y Educación. Ciudad Habana. Cuba. ISBN-959-13-1079-X. 2003. p. 73-134.
12. Bartel Rodríguez MH. La práctica del profesional enfermero experto en las unidades de críticos desde el análisis de una entrevista bajo la perspectiva de Benner. Index Enferm [Internet]. 2010 [citado 11 Ago 2015]; 19(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962010000100011&lng=es.
13. Carrillo Algarra AJ, García Serrano L, Cárdenas Orjuela Claudia M, Díaz Sánchez IR, Yabrudy Wilches N. La filosofía de Patricia Benner y la práctica clínica. Enferm. glob. [Internet].2013 [citado 11 Ago 2015]; 12(32): [aprox. 21 p.] Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000400021&lng=es
14. Assad Luciana Guimarães, V L de O. Saberes práticos na formação do enfermeiro. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2003 [citado 11 Ago 2015]; 56( 1 ): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672003000100009&lng=en
15. Molina Chailán PM, Jara Concha P del T. El saber práctico en Enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet].2010 [citado 11 Ago 2015]. 26(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192010000200005&lng=es
16. Sioban N. Embodied knowing? The constitution of expertise as moral practice in nursing. Texto contexto - enferm. [Internet]. 2007 [citado 11 Ago 2015]; 16( 1 ): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072007000100017&lng=en
17. Santana de Moraes CJ, Lopes Teixeira G. O cuidado especializado do egresso da residência em enfermagem do Instituto Nacional de Câncer - INCA. Esc. Anna Nery [Internet]. 2007 [citado 11 Ago 2015];11( 3 ): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452007000300004&lng=en
18. Assad Guimarães L, de Oliveira Vl. Formas de aprender na dimensão prática da atuação do enfermeiro assistencial. Rev. bras. enferm. [Internet]. 2005 Oct [citado 11 Ago 2015]; 58( 5 ): [aprox. 17 p.]. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672005000500016&lng=en
19. Benner P. Curricular and Pedagogical Implications for the Carnegie Study, Educating Nurses: A Call for Radical Transformation. Asian Nursing Research.[Internet]. 2015 [citado 11 Ago 2015]; 9(1): [aprox 15 p.]. Disponible en: http://www.asian-nursingresearch.com/article/S1976-1317%2815%2900013-4/pdf
20. Arreciado Marañón A, Estorach Querol MJ, Ferrer Francés S. La enfermera experta en el cuidado La enfermera experta en el cuidado del paciente crítico según Patricia Benner. Enfermería intensiva 2011. 22(3): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.clinicalkey.es/#!/content/journal/1-s2.0-S1130239910001136
21. Benner P. From Novice to Expert. The American Journal of Nursing [Internet]. 1982 [citado 11 Ago 2015]; 82(3): [aprox. 18 p.]. Disponible en: http://www.medicalcenter.virginia.edu/internet/therapy-services/3%20-%20Benner%20-%20Novice%20to%20Expert-1.pdf