Type of reading preferred by university students from the Health Sciences in Medellin, Colombia
Keywords:
Reading attitude, library and reading, education, liking for books, reading preference.Abstract
Introduction: Reading is fundamental for anyone in order to acquire knowledge and develop skills in different areas.
Objective: To evaluate the preference for the type of reading in university students from the Health Sciences in the city of Medellin, Colombia.
Material and Methods: Multivariate techniques called exploratory factor and multivariate analysis of variance (MANOVA) were used for the analysis of information. The sample size was 600 students; the random sampling method was used.
Results: There is statistical difference between sexes with regard to the factorial structure related to the type of reading preference. It was found that female students read more than male students.
Conclusions: Female people like to read topics related to culinary aspects, art, adventure stories, spirituality, leadership, personal improvement and poetry while male students prefer to read poetry, horror reading, science fiction, stories and esotericism, health reading, entrepreneurship, history and science in general.
Downloads
References
1. Chettri K. Reading Habits - An Overview. IOSR J Humanit Soc Sci [Internet]. 2013 [Citado 24/03/2019];14(6):13-7. Disponible en: http://www.Iosrjournals.Org
2. Cornejo J, Roble M, Barrero C, Martín A. Hábitos de lectura en alumnos universitarios de carreras de ciencia y de tecnología. Rev Eureka sobre Enseñanza y Divulg las Ciencias [Internet]. 2012 [Citado 24/03/2019];9(1):155-63. Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2758/0
3. Yubero S, Larrañaga E. Lectura y Universidad: Hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. Prof la Inf [Internet]. 2015 [Citado 24/03/2019];24(6):717-23. Disponible en: https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.03
4. Rovira Alvarez Y, López Calichs E. La lectura en la enseñanza universitaria. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río [Internet]. 2017 [Citado 24/03/2019];21(3):86-98. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3157/html
5. Carlino P. Alfabetización académica diez años después. Investig temática [Internet]. 2013 [Citado 24/03/2019];18(57):355-81. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/140/14025774003.pdf
6. Oviedo M. Despertar y encauzar con intención el gusto por la lectura y la escritura. Un imperativo de toda docencia. IE Rev Investig Educ la REDIECH [Internet]. 2015 [Citado 24/03/2019];6(11):7-35. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/5216/521651960001.pdf
7. Hermida J. The Importance of Teaching Academic Reading Skills in First-Year University Courses Julian. Int J Res Rev [Internet]. 2009 [Citado 24/03/2019];3:20-30. Disponible en: https://www.mansfield.edu/fye/upload/Academic-Reading-Skills.pdf
8. Elche M, Sánchez García S, Yubero S. Reading, leisure and academic performance in university students of the socioeducational area. Educacion [Internet]. 2018 [Citado 24/03/2019];22(1):215-37. Disponible en: http://doi.org.10.5944/educXX1.21548
9. Whitte C, Labby S, Sullivan SL. The Impact of Stress on Academic Success. J Multidiscip Grad Res [Internet]. 2016 [Citado 24/03/2019];2(4):48-64. Disponible en: http://tuckerpub.com/abnf.htm
10. Cuadro A, Balbi A, Luis A. Acceso léxico y lectura de textos en estudiantes universitarios. Rev Electron Investig Educ [Internet]. 2017 [Citado 24/03/2019];19(4):1-8. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1282
11. Cardozo Rincón G. La lectura: placer de los estudiantes. Rastros Rostros [Internet]. 2015 [Citado 24/03/2019];17(31):85-92. Disponible en: https://doi.org/10.16925/ra.v17i31.1098
12. Ochoa L, Emilce S, Mosquera M. Lectura crítica en estudiantes universitarios. Papeles [Internet]. 2013 [Citado 24/03/2019];5(9):31-44. Disponible en: http://csifesvr.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/306/225
13. Luna Peña AM, García Oyervides LR, Vázquez Segovia KJ, Mancilla Francisco RE. Estrategias de selección y uso de materiales lectores para promover la lectura en educación secundaria. Rev Ensayos Pedagógicos [Internet]. 2017 [Citado 24/03/2019];12(2):73-92. Disponible en: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/citationstylelanguage/get/modern-language-association?submissionId=10100
14. Sawaya S, Cuesta C. Prácticas de lectura y escritura. En los RPG (Role-Playing Game) y las creepypastas. Primera ed. Lectura y escritura como prácticas culturales La investigación y sus contribuciones para la formación docente [Internet]. Argentina: Editorial de la Universidad de la Plata; 2016 [Citado 24/03/2019]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/51910/Documento_completo__.pdf?sequence=1
15. López Ledesma A. Las prácticas de lectura y escritura con TIC en el aula: apuntes para una investigación futura. Educ Leng y Soc [Internet]. 2016 [Citado 24/03/2019];12(12):1-21. Disponible en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/1505/1515
16. Marín López A, Vargas León A, Álvarez Cardona AF, Portilla Rosero B, Aristizábal Botero CÁ, Durango Yepes CM, et al. Libros electrónicos interactivos: nuevos lectores y nuevas terminales de lectura [Internet]. Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigó; 2012 [Citado 24/03/2019]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/311261058_Libros_electronicos_interactivos_nuevos_lectores_y_nuevas_terminales_de_lectura
17. Cruz Calvo M. Lectura literaria en secundaria la mediación de los docentes en la concreción de los repertorios lectores [Tesis doctoral]. Barcelona: Universidad de Barcelona; 2013. Disponible en: https://tdx.cat/bitstream/handle/10803/124167/MCC_TESIS.pdfhttps://tdx.cat/bitstream/handle/10803/124167/MCC_TESIS.pdf
18. Oluwayemisi Florence F, Adebimpe Adesola O, Bilkis Alaba H. A Survey on the Reading Habits among Colleges of Education Students in the Information Age. J Educ Pract [Internet]. 2017 [Citado 24/03/2019];8(8):106-10. Disponible en: http://ezproxy.lib.uconn.edu/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1139158&site=ehost-live
19. Salado Rodríguez LI, Ramírez Martinell A, Ochoa Landín RI. Hábitos de lectura y afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios: estudio comparativo de cinco universidades de habla hispana. Estud λambda Teoría y práctica la didáctica en Lengua y Literatura [Internet]. 2017 [Citado 24/03/2019];2(1):1-24. Disponible en: https://doi.org/10.36799/el.v2i1.43
20. Mol SE, Jolles J. Reading enjoyment amongst non-leisure readers can affect achievement in secondary school. Front Psychol. 2014;5:1-10.
21. Müller B, Richter T, Križan A, Hecht T, Ennemoser M. Word recognition skills moderate the effectiveness of reading strategy training in Grade 2. Learn Individ Differ [Internet]. 2015 [Citado 24/03/2019];40:55-62. Disponible en: http://doi.org.10.3389/fpsyg.2014.01214
22. Aguilar Pérez P, Cruz Covarrubias LP, Aguilar Cruz PD. El Consumo Editorial. Hábito de lectura en universitarios del centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad Guadalajara. Context Educ [Internet]. 2014 [Citado 24/03/2019];17:109-22. Disponible en: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/2596/2415
23. Andrade Calderón MC. La Lectura en los Universitarios. Un Caso Específico: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Tabula Rasa [Internet]. 2007 [Citado 24/03/2019];(7):231-49. Disponible en: http://www.revistatabularasa.org/numero-7/andrade.pdf
24. Muro Ramírez D. Motivos de falta de hábito de lectura académica, en Universitario de Mexicali. Rev Electrónica Psicol Iztacala [Internet]. 2015 [Citado 24/03/2019];18(2):733-60. Disponible en: http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/50787/45523