Specific professional competencies for the training of specialists in gastroenterology

Authors

Keywords:

Higher Medical Education, postgraduate education, professional performance, professional competency model, Gastroenterology specialty.

Abstract

Introduction: Academic training in Cuba proposes training with high professional competence and advanced skills for specialized professional performance, which is why it is a priority for Cuban medical education to respond to this requirement. A model of professional skills is essential for the training of medical specialists, which allows the improvement of professional performance in response to the demands of the graduate model.

Objective: To design a model of specific professional competencies for the training of specialists in Gastroenterology.

Material and Methods: An educational, prospective, applicative research study was carried out under the general materialist dialectical approach, based on philosophical, psychological, legal theories and approaches of the laws of Education and Medical Education. Theoretical, empirical and statistical-mathematical methods were used. It is developed at the University of Medical Sciences of Matanzas in the period 2019-2021.

Results: The model of specific professional competencies is structured in the epistemological framework, objectives, social context, graphic representation, and form of implementation; additionally, specific professional competencies in the areas of care, teaching, research and management that enable improvement in the professional performance of future specialists are identified and defined. The viability of the model is corroborated, based on the results obtained from the triangulation carried out.

Conclusions: The model of specific professional competencies designed is pertinent, in correspondence with the professional and occupational profile of the specialty, which enriches the Sciences of Medical Education in terms of permanent and continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Taquechel Román G, Matos Columbié Z de la C, Revilla Vega A. La preparación del metodólogo de la educación preuniversitaria: un reto en los momentos actuales. EduSol [Internet]. 2020 [Citado 06/11/2021];20(73):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000400176

2. Socarrás Rodríguez R, Guerra Velázquez Y, Fernández Fajardo YD, Rojas Zamora YM. Tendencias en la Educación Superior contemporánea. Primer Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas. Granma. Manzanillo. 2020 [Internet]. Granma: CIBAMAZ; 2020 [Citado 09/12/2021]. Disponible en: http://www.cibamanz2020.sld.cu/index.php/cibamanz/cibamanz2020/paper/view/357/196

3. Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2012-2021. Gaceta Oficial No 148 de 2021[Internet]. La Habana: Gaceta Oficial; 2021 [Citado 03/01/2022]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/acuerdo-ix-96-de-2021-de-asamblea-nacional-del-poder-popular

4. Núñez Jover J, Pérez Sánchez A. Desarrollo local y educación superior. Experiencias desde la Universidad de La Habana. La Habana: Editorial UH; 2018.

5. Ministerio de Educación Superior. Resolución 150/18. Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. Junta de Acreditación Nacional (JAN). Cuba 2018 [Internet]. La Habana: MES; 2019 [Citado 11/12/2021]. Disponible en: http://intranet.umcc.cu/wp-content/uploads/2019/02/Res.-150-REGLAMENTO-DEL-SEAES.pdf

6. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021.

7. Ministerio de Educación Superior. Resolución 140/19. Reglamento de Educación de Postgrado de la Educación Superior. Gaceta Oficial República de Cuba No 65 Marzo 2022 [Internet]. La Habana: Gaceta Oficial; 2022 [Citado 03/12/2021] Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior

8. Ministerio de Salud Pública. Resolución 108/2004. Reglamento de Régimen de Residencia [Internet]. La Habana: MINSAP; 2004 [Citado 26/02/2022]. Disponible en: http://legislacion.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=228

9. Portal Miranda J, Corratgé Delgado H, Vidal Ledo M. Objetivos, retos y prioridades del MINSAP, 2019. INFODIR [Internet]. 2019 [Citado 24/03/2022]; (29): [Aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/590

10. Hernández García F. Guía para la utilización de la metodología Delphi en las etapas de comprobación de productos terminados tipo software educativo. Rev16 de Abril [Internet]. 2017 [Citado 20/06/2022]; 56(263):26-31 Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/56

11. Roque Cala K, Martínez Bencomo HE, González Salgado D. Iadov para medir el nivel de satisfacción de la comunicación oral pedagógica en la carrera informática. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas [Internet]. 2020 [Citado 08/06/2022]; 13(12):76-95. Disponible en: http://publicaciones.uci.cu/index/13

12. Véliz Martínez P. Competencias profesionales del especialista en Medicina Intensiva y Emergencias en Cuba, retos futuros. Revista Cubana de Medicina Intensiva y Emergencias [Internet]. 2017 [Citado 28/05/2022]; 16:[Aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.revmie.sld.cu/index.php/mie/article/view/309

13. García Ruiz M, Lena Acebedo FJ. Aplicación del método Delphi en el diseño de una investigación cuantitativa sobre el fenómeno FABLAB. Empiria Rev Metodología de ciencias sociales [Internet]. 2018 [Citado 10/06/2022]; (40): 129-66. Disponible en: https://doiorg/10.5944/empiria.40.2018.2214

14. Reyes Blácido I, Damián Guerra E, Ciriaco Reyes N, Corimayhua Luque O, Urbina Olartequi AM. Métodos científicos y su aplicación en la investigación pedagógica 2019. Rev Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores [Internet]. 2022 [Citado 10/06/2022]; IX(2) [Citado 10/06/2022]. Disponible en: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3106

15. López Falcón A. Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado [Internet]. 2022 [Citado 10/06/2022]; 17 (Supl 3): 53-61. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/2137/2083/

16. Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N. Propuesta de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Rev haban cienc méd [Internet]. 2017 [Citado 20/12/2020]; 16(6):[Aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1975

17. Añorga JA. La Educación Avanzada teoría educativa para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2014.

18. Ramos Serpa G, López Falcón A. Los conocimientos y la educación por competencias: el caso de la Enfermería Quirúrgica en la UNIANDES. Revista Conrado [Internet]. 2021 [Citado 03/06/2022]; 17(Supl 3):14-1. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2132

19. Cabrera Marrero I, Portuondo Padrón R, Cabrera Hernández L. Modelo de formación de la competencia diseño tecnológico sostenible en los estudiantes de la carrera de Ingeniería Química. Transformación [Internet]. 2022 [Citado 25/06/2022];18(2):467-79. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552022000200467&lng=es&tlng=es

20. Ortiz García M. Modelo pedagógico para el mejoramiento del desempeño docente con enfoque de competencias en la especialidad de Pediatría [Tesis Doctorado]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017. [Citado 22/05/2022] Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=671

21. Del Huerto Maimón ME. Extensión en la Universidad Médica cubana una estrategia maestra [Internet]. España: Editorial Academia Española; 2017 [Citado 04/07/2022]. Disponible en: https://www.eae-publishing.com/catalog/details//store/es/book/978-620-2-24700-9/extensi%C3%B3n-en-la-universidad-m%C3%A9dica-cubana:-una-estrategia-maestra

Published

2022-12-20

How to Cite

1.
Del Valle Llufrio P, del Huerto Marimón ME, Díaz Díaz AA. Specific professional competencies for the training of specialists in gastroenterology. Rev haban cienc méd [Internet]. 2022 Dec. 20 [cited 2025 Jul. 1];21(5):e5024. Available from: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/5024