The practice of scientific communication in student teachers at Facultad de Ciencias Médicas “Victoria de Girón”
Keywords:
Scientific communication and diffusion, scientific publication indicators, electronic publications, undergraduate medical education.Abstract
Introduction: The study of scientific communication in student teachers is of great interest in terms of the main forms they use for this purpose: publication in student scientific journals and participation in scientific events.
Objective: To characterize the practice of scientific communication in student teachers at Facultad de Ciencias Médicas “Victoria de Girón”.
Material and Methods: An observational, descriptive and cross-sectional study was conducted in the aforementioned faculty in Havana. From a population of 198 subjects, a sample of 131 students was formed by means of a stratified probabilistic sampling. The data were processed using descriptive statistics. The Fisher-Freeman-Halton exact test was used.
Results: The results show that 87 % of the student teachers reported having participated in student scientific meetings; in addition, 16.8 % reported having scientific publications. Both variables were statistically significantly associated (p < 0.05) with factors related to seniority in the Frank País Student Teachers’ Movement, membership in the student scientific group, and incorporation into a research project. The more senior the students were, the higher the average number of papers presented at scientific conferences, and the more frequently they participated in all types of written reports. This was not the case with publications.
Conclusions: The practice of scientific communication in student teachers at Facultad de Ciencias Médicas “Victoria de Girón” is characterized by a remarkable presentation of research results in scientific meetings, but a scarce publication of these results.
Downloads
References
1. Cortizas Enríquez Y, Ortiz Cárdenas T. Una experiencia para la formación en comunicación científica de profesores universitarios. Taller “Estrategias para publicar y visibilizar los resultados científicos”. Rev Cubana Edu Superior [Internet]. 2019 [Citado 11/02/2023]; 38(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300001&lng=es&tlng=es
2. Medina-Borges RM. Ciencia y Comunicación Científica. Rev Cub Tec Sal [Internet]. 2016 [Citado 11/02/2023]; 7(4). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/817
3. Piedra-Salomón Y, Martínez-Rodríguez A. Producción científica. Ciencias de la Información [Internet]. 2007 [Citado 11/02/2023]; 38(3):33-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181414861004
4. Zayas-Mujica R. Estrategia para e perfeccionamiento de la publicación científica en Cuba en Ciencias de la Salud. Rev haban cien med [Internet]. 2019 [Citado 11/02/2023]; 18(4):566-70. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2975
5. Corrales-Reyes IE, Fornaris-Cedeño Y, Dorta-Contreras AJ. Es necesario estimular la producción científica estudiantil cubana. Rev cuba inf cienc salud [Internet]. 2018 [Citado 11/02/2023]; 29(1):109-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132018000100009&lng=es
6. González-Argote J, García-Rivero AJ, Dorta-Contreras AJ. Producción científica estudiantil en revistas médicas cubanas 1995-2014. Primera etapa. Inv Ed Med [Internet]. 2016 [Citado 12/02/2023]; 5(19):155-63. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.01.023
7. Piñera-Castro HJ, Saborit-Rodríguez A, Hernández-García OL, Zayas-Fundora E, Coto-Pardo CHW. Evaluación de la producción científica estudiantil en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Med Super [Internet]. 2022 [Citado 12/02/2023]; 36(1):e3222. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000100007&lng=es
8. Piñera-Castro HJ, Saborit-Rodríguez A. Factores asociados a la publicación científica en estudiantes habaneros de medicina y estomatología. Rev Cubana Med Mil [Internet]. 2023 [Citado 12/02/2023]; 52(1):e02302428. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2428
9. Piñera-Castro HJ, Saborit-Rodríguez A, Ruiz-González LA, Smith-Groba J, Bacallao-Salazar D. Producción neurocientífica en revistas estudiantiles cubanas (2019-2021). Educ Med Super [Internet]. 2022 [Citado 13/02/2023]; 36 (3):e3505. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3505
10. Piñera-Castro HJ, Smith-Groba J. El Movimiento de Alumnos Ayudantes “Frank País” en el ámbito de la Educación Médica Superior. Educ Med Super [Internet]. 2021 [Citado 13/02/2023]; 35(2):e2979. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2979
11. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 47/2022 “Reglamento organizativo del proceso docente
y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias” [Internet]. La Habana: MES; 2022 [Citado 13/02/2023]. Disponible en: http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/informacion/2022/Resolución47-2022.pdf
12. Piñera-Castro HJ, Saborit-Rodríguez A. Caracterización de la actividad investigativa de los alumnos ayudantes en la Facultad “Victoria de Girón”. Educ Med Super [Internet]. 2023 [Citado 13/02/2023]; 37(2):e3643. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3643
13. Suárez Cabrera A, Hernández Ruiz A, Delgado Fernández R. Estado actual de las investigaciones científicas de los alumnos ayudantes del Hospital Universitario “Joaquín Albarrán”. RCPI [Internet]. 2016 [Citado 13/02/2023]; 4(1):38-43. Disponible en: https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/114
14. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación. 6 ed. Ciudad de México: McGraw-Hill; 2014.
15. Vera-Rivero DA, Chirino-Sánchez L, Ferrer-Orozco L, Blanco-Barbeito N, Amechazurra Oliva M, Machado-Caraballo DL, et al. Autoevaluación de habilidades investigativas en alumnos ayudantes de una universidad médica de Cuba. Educ Medica [Internet]. 2021; 22(1):20-6. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.11.009
16. Piñera-Castro HJ, Saborit-Rodríguez A. Práctica de la comunicación científica en alumnos ayudantes de la Facultad de Ciencias Médicas “Victoria de Girón” (DATASET) [Internet]. London: figshare; 2023. Disponible en: http://doi.org/10.6084/m9.figshare.24103647.v1
17. WMA. Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Adoptada por la 64ta Asamblea General, Fortaleza, Brasil, octubre 2013 [Internet]. Francia: Asociación Medica Mundial; 2013 [Citado 14/02/2023]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policiespost/
declaracion-de-helsinki-de-laamm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
18. Bonilla del Río M. La importancia de difundir nuestra investigación [Internet]. España: Comunicar; 2021 [Citado 14/02/2023]. Disponible en: https://www.grupocomunicar.com/wp/escuela-de-autores/la-importancia-de-difundirnuestra-investigacion/
19. Cantos Figueroa MdL, Bernal Álava AF, Lucas Vidal MM, Vélez de la Cruz MD. Participación activa en eventos científicos y el aporte de las herramientas tecnológicas. Dom Cien [Internet] 2022;8(3):1274-90. Disponible en: http://doi.org/10.23857/dc.v8i3
20. Consejo Nacional de la Federación Estudiantil Universitaria. La Habana: ABC de la FEU [Internet]. La Habana: Minsap; 2018 [Citado 14/02/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fcmmayabeque/files/2021/04/ABC-DELA-FEU.pdf
21. Landrove-Escalona E, Fajardo-Quesada A, Hernández-González E, Mitjans-Hernández D, Avila-Díaz D. Algunas métricas de los trabajos presentados en la XXXII Jornada Científica Estudiantil de la Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Rev 2 de Dic [Internet]. 2022 [Citado 14/02/2023]; 5(2):e356. Disponible en: https://revdosdic.sld.cu/
index.php/revdosdic/article/view/356
22. Corrales-Reyes IE, Fornaris-Cedeño Y, Dorta-Contreras AJ. Producción científica estudiantil en las revistas biomédicas indexadas en SciELO Cuba 2015 y 2016. Inv Ed Med [Internet]. 2019 [Citado 14/02/2023]; 8(30):30-40. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572019000200030&lng=es
23. Castro-Rodríguez Y. Factores que contribuyen en la producción científica estudiantil. El caso de Odontología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Ed Med [Internet]. 2019 [Citado 14/02/2023]; 20(Supl. 1):49-58. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317301791
24. Corrales-Reyes IE, Reyes-Pérez JJ, Fornaris-Cedeño Y. Análisis bibliométrico del IV Encuentro Iberolatinoamericano de Estudiantes de Odontología. Inv Ed Méd [Internet]. 2017 [Citado 14/02/2023]; 6(23):153-9. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349752774003
25. Corrales-Reyes IE, Rodríguez Garcíab MJ, Reyes Pérezc JJ, García Ragae M. Limitantes de la producción científica
estudiantil. Ed Med [Internet]. 2017 [Citado 14/02/2023]; 18(3):199-202. Disponible en: https://www.elsevier.es/
index.php?p=revista&pRevista=pdf-simple&pii=S1575181316301553&r=71
26. Espinosa Santos V. Difusión y divulgación de la investigación científica. Idesia (Arica) [Internet]. 2010;28(3):5-6. Disponible en: http://doi.org/10.4067/S0718-34292010000300001
27. Magariño Abreus LR, Echevarría Regojo L, Rivero Morey R, Ramos Rangel Y, Roque Batista T. Caracterización de la producción científica en estudiantes de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Rev 16 de abril [Internet]. 2021 [Citado 15/02/2023]; 60(Supl.):e1227. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.
php/16_04/article/view/1227
28. Méndez Lloret D, Rodríguez González D, Alonso Paz S, Navarrete Reyes MdC. La comunicación científica oral de los estudiantes de Medicina Veterinaria y Zootecnia de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Enunciación [Internet]. 2016;21(2):288-95. Disponible en: http://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2016.2.a08
29. Kosslyn SM. Clear and to the point. Eight psychological principles for compelling PowerPoint presentations. Nueva York: Oxford University Press; 2007.
30. Murillo FJ, Martínez-Garrido C, Belavi G. Sugerencias para escribir un buen artículo científico en educación. REICE
[Internet]. 2017; 15(3):5-34. Disponible en: http://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001